„Znam kilka sztuczek. Zgubię ich!”
- Han Solo, Star Wars: Nowa Nadzieja

Niezaprawiony w bojach pilot łatwo poczuje się zagubiony w chaosie gwiezdnej bitwy. Tu kluczowe decyzje podejmuje się w ułamku sekundy, bez względu na mnożące się wokół wrogie jednostki czy laserowe strzały, które co rusz rozświetlają kosmiczne ciemności.


Zamów Star Wars: X-wing ™ (druga edycja) już dziś
w dobrych sklepach hobbystycznych lub w naszym sklepie online!


Dzięki Star Wars: X-Wing (druga edycja) przeniesiecie się w sam środek kosmicznej batalii i będziecie mieli okazję prowadzić eskadrę kultowych statków z uniwersum Star Wars. Trzymająca w napięciu, dynamiczna rozgrywka szybko pokaże, czy jesteście w stanie zmylić wrogie jednostki i zdobyć przewagę nad przeciwnikiem.

Wszystko zależy od dokładnie przemyślanego manewru, bowiem zwrotne statki w niczym nie przypominają wielkich, pokracznych okrętów. Tylko najlepszym pilotom z uniwersum Star Wars uda się przejrzeć plany nieprzyjaciela, zająć dogodną pozycję i zaatakować! Co więcej – tylko najlepsi będą potrafili wykorzystać napotkane asteroidy i szczątki innych statków jako atut w pełnych napięcia starciach.

W metodach poruszania statkami Star Wars: X-Wing (druga edycja) wykorzystuje co prawda wiele zasad znanych z pierwszej edycji, ale wprowadza też liczne zmiany, które kładą większy nacisk na umiejętne sterowanie eskadrą w celu skutecznego namierzania wroga. Przyjrzyjmy się zatem bliżej zmianom, o których mowa:

Nowe Manewry

Eskadry w uniwersum Star Wars są niezwykle zróżnicowane. Statki wchodzące w ich skład różnią się od siebie pod względem uzbrojenia i parametrów technicznych. Jednak o wyjątkowości każdego typu jednostki w Star Wars: X-Wing (druga edycja) stanowi jego tarcza manewrów. Określa ona, jakie manewry dany statek będzie mógł wykonać podczas swojej aktywacji. Wykonany w odpowiednim momencie łagodny skręt, ostry zwrot czy beczka Tallona pozwolą Twoim pilotom zająć najlepszą pozycję do ataku lub obrony. Odpowiednie manewrowanie jest kluczem do zwycięstwa.

W Star Wars: X-Wing (druga edycja) wiele statków otrzymało odświeżoną tarczę manewrów. Zacznijmy od najbardziej znanego myśliwca z uniwersum Star Wars - X-Wing T-65. Jego tarcza manewrów wzbogaciła się o beczkę Tallona o prędkości 3, a na pasku akcji dodano akcję beczki. Dzięki temu przeciwnikom będzie ciężko uciec z jego strefy ostrzału. Zmianie uległ też manewr lekkiego skrętu o prędkości 2. Jest teraz niebieski, co pozwoli T-65 łatwiej pozbywać się swoich żetonów stresu.

 

Po stronie Imperialnej zmianie uległ TIE Advanced x1. Jego tarcza manewrów została zmieniona w podobny sposób jak T-65. Również otrzymał beczkę Tallona o prędkości 3, a jego lekki skręt o prędkości 2 także jest teraz koloru niebieskiego. Dodatkowo otrzymał manewr do przodu o prędkości 1. Ten manewr pozwoli Twojemu TIE Advanced x1 zwolnić w odpowiednim momencie, by siedzący mu na ogonie statek wroga pojawił się na jego linii ognia i przyjął zabójczą salwę z dział laserowych.

W kolejnych artykułach przyjrzymy się bliżej innym statkom i ich tarczom manewrów.

Planowanie ataku

Wybór odpowiedniego manewru nie jest jedyną rzeczą, jaką musicie dobrze przemyśleć, aby faza aktywacji przebiegła sprawnie. W Star Wars: X-Wing (druga edycja) każda runda rozpoczyna się od tego, że w tajemnicy przed innymi gracze wybierają na tarczy manewrów interesujące ich ruchy. Po wykonaniu manewru gracz może wykonać jedną z akcji przedstawionych na karcie statku, np. otrzymanie żetonu namierzenia albo żetonu skupienia.

Pilot posiadający najwyższą wartość inicjatywy porusza się jako ostatni, więc widzi ruchy swoich oponentów, zanim sam wykona jakikolwiek manewr. Dzięki temu może lepiej dobrać swoje akcje w zależności od rozwoju sytuacji na polu bitwy.

Niektóre akcje, takie jak beczka lub akcja przyśpieszenia, stwarzają dodatkowe możliwości ruchu. Wykonanie akcji przyśpieszenia w odpowiednim momencie może sprawić, że gotowy do strzału statek nagle znajdzie się w sekcji Zasięgu 1 swojego wroga. Beczka natomiast nie pozwala wprawdzie na ruch do przodu, ale umożliwia zajęcie lepszej pozycji względem przeciwnika poprzez poruszenie się w bok.

Dodatkowo Star Wars: X-Wing (druga edycja) przedstawia akcję beczki w zupełnie nowej odsłonie. Na brzegach żetonów statków widnieją teraz kreski, które wyznaczają miejsca, gdzie może być przyłożony wzornik manewrów. Ten ostatni został zmodyfikowany na tyle, że na całej długości ma wyrysowaną poziomą oś przechodzącą przez jego środek. Oś musi dokładnie przylegać do kreski widniejącej z boku podstawki statku. W efekcie, po zakończeniu manewru, statek może znaleźć się w jednej z trzech pozycji względem wzornika: węższa krawędź wzornika będzie przylegać do górnej, środkowej albo dolnej części podstawki zgodnie z umiejscowieniem kreski. Wykonując akcję beczki, musicie więc dobrze się zastanowić, którą z sześciu dostępnych pozycji końcowych chcecie zająć.

Pilot Akademii wykonuje akcję beczki. Po jej zakończeniu może się znaleźć nieco powyżej albo poniżej swojego położenia wyjściowego lub pozostać na tej samej wysokości.

Strzały w dziesiątkę

Każda runda bitwy w Star Wars: X-Wing (druga edycja) odzwierciedla zaledwie kilka chwil rzeczywistej walki. Kontrolowane przez was jednostki będą miały dosłownie parę sekund na odpalenie dział, gdy statki przeciwnika wejdą do ich strefy rażenia. Dla doświadczonych pilotów nie będzie to jednak problemem, przecież są stworzeni do tego, by przypuszczać skuteczny atak, kiedy tylko nadarza się ku temu okazja. A takich okazji będzie sporo!

Każdy statek w Star Wars: X-Wing (druga edycja) ma wyodrębniony środek swojej strefy w postaci wąskiego pasa widocznego na żetonie. Środkowa strefa sama w sobie nie oferuje żadnych profitów, ale niektóre karty ulepszeń oraz umiejętności statków mają dodatkowy efekt, jeśli przeciwnik tam się znajdzie. Przykładowo karta rozwinięcia Drapieżnik" daje możliwość przerzucenia jednej kości ataku, jeśli obrońca znajduje się w środku strefy. Podobne korzyści daje rozwinięcie Strzelec wyborowy", które pozwala na zmianę trafienia na trafienie krytyczne.

TIE fighter znajduje się w świetle środka strefy rażenia myśliwca T-65. Pilot T-65 może więc użyć karty „Strzelec Wyborowy", aby zmienić jeden ze swoich wyników kości z Uszkodzenie" na Uszkodzenie krytyczne".

Ataki te oczywiście mogą zostać normalnie anulowane przez uniki. Chyba że zdecydujecie się na użycie karty „Celny strzał", która anuluje jeden unik obrońcy znajdującego się w świetle środka strefy rażenia.

Zajmijcie pozycje do ataku!

Kosmiczne bitwy sobfitują w niebezpieczne manewry i niespodziewane zwroty akcji, a każda decyzja jest kwestią życia lub śmierci. Tylko ci, którzy zachowają zimną krew i zajmą najlepsze pozycje, mogą odnieść zwycięstwo. Nie zwlekajcie więc, gdyż najlepsi piloci z uniwersum Star Wars czekają na Was w nowej edycji Star Wars: X-Wing!

Star Wars: X-Wing (druga edycja) już wkrótce w sprzedaży na Gen Con 2018. Światowa premiera przewidziana jest na 13 września 2018. Zamów swój egzemplarz w przedsprzedaży już dziś w twoim sklepie!