Kilka słów o

magii i talentach

w grze fabularnej Genesys.


Mennara to świat, którego centrum stanowi źródło magii. Odłamki starożytnej kuli pozwalają swoim użytkownikom korzystać z potężnych mocy, aby wzniecać słupy ognia, skuwać lodem powietrze, siać grozę w sercach wrogów i czynić wiele innych rzeczy. Ty także możesz korzystać z takich spektakularnych narzędzi!

Dołącz dziś do nas, aby zobaczyć, jak Tim Huckelbery przybliża historię starożytnych run oraz wyjaśnia, w jaki sposób są przedstawione w Krainach Terrinoth, nowym podręczniku źródłowym dla Systemu Gry Fabularnej Genesys. Dzięki niemu poznasz magiczne możliwości, które czekają na Ciebie w Mennarze!


Magia Mennary

Istnieje wiele teorii próbujących wyjaśnić, dlaczego Timmorran Lokander, największy czarodziej Mennary, postanowił stworzyć najpotężniejszy magiczny artefakt swoich czasów, a nawet wszech czasów: Kulę Niebios. Ci, którzy mu ufali, byli przekonani, że pozwoli on innym magom rzucać zaklęcia bez konieczności czerpania z Verto Magica, wielkiego Wiru, który jest źródłem wszelkiego ruchu i życia. Po Pierwszej Ciemności taki przedmiot jawił się jako nieocenione narzędziem do ochrony, gdyby Terrinoth stanęło przed kolejną straszliwą inwazją. Niektórzy patrzyli jednak na Timmorrana podejrzliwie i zawistnie. Ostatecznie, aby zapobiec zawłaszczeniu artefaktu przez siły ciemności, był on zmuszony rozbić Kulę.

Artefakt rozpadł się na miliardy kryształowych odłamków, a każdy z nich krył w sobie więcej czystej, zastygłej magii, niż do tej pory widywano. Timmorran nakazał swemu uczniowi ukryć je, by pozostały bezpieczne... ale takiego sekretu nie da się strzec w nieskończoność.

Mijały kolejne pokolenia, a w Terrinoth pojawił się nowy ród władców znanych jako Starzy Królowie. Otwarcie używali tak zwanych Gwiazd Timmorrana, dokonując za ich sprawą wielkich czynów. Ich sława szerzyła się, a wraz z nią wiedza o Gwiazdach.

Większość uczonych jest zdania, że to rosnąca świadomość istnienia Gwiazd sprowadziła Trzecią Ciemność. Ze swych górskich kryjówek wylegli Smoczy Władcy poszukujący odłamków, niszcząc wszystko na swej drodze. Moc smoków pozwalała im kruszyć Gwiazdy na niezliczone mniejsze kawałki i opisywać je potężnymi runami przy pomocy stalowych szponów. Każda z nich wiązała w odłamku określoną magiczną moc. Przykładowo wyryty znak ognia powodował projekcję tej mocy na ogień i żar. 

Opisane runami odłamki były mniej potężne niż ich czyste wersje, a także ograniczone ledwie do pojedynczej właściwości, ale dawały znaczącą przewagę: aby z nich korzystać, nie potrzeba żadnych magicznych zdolności. Umożliwiło to porucznikom Smoczych Władców wykorzystywanie ich w trakcie bitew. Jednak gdy zostali pokonani, pozostawili po sobie runiczne odłamki rozrzucone po całym Terrinoth, a te z czasem zaczęły wpadać w ręce zarówno bohaterów, jak i złoczyńców.

Po tym, jak w tajemniczych okolicznościach ustąpiła Trzecia Ciemność, runiczne odłamki stały się częścią życia w Terrinoth. W ich badaniu specjalizują się uczeni z Uniwersytetu w Greyhaven. Szkolą oni mistrzów run wykwalifikowanych w ich stosowaniu. To tutaj przebudzono też potężne golemy runiczne. W każdego wbudowano ten cenny kamień jako napęd i źródło mocy. Runicznych odłamków używa się również do budowy magicznych broni i pancerzy. Wielu Baronów Daqan rusza do walki uzbrojonych w rodowe przedmioty tego typu. Mimo że nadal istnieją inne źródła mocy i praktyki czarnoksięskie, runiczne odłamki stały się podstawowym źródłem magii i czarów w większej części Mennary.

Okiełznaj moc

Aby zobrazować sposób działania magii w Krainach Terrinoth, dodaliśmy co nieco do zasad Magii opisanych w Podręczniku Podstawowym. Nowe reguły nie tylko pozwalają graczom tworzyć postacie mocno osadzone w realiach Mennary, ale również umożliwiają używanie magicznych mocy w sposób lepiej oddający naturę magii w tym świecie. Podobnie jak inne zasady w Krainach Terrinoth, te również mogą być łatwo adaptowane do dowolnych uniwersów, jakie tylko możecie sobie wyobrazić.

Pierwszą rzeczą, jaką zauważą gracze, jest zapewne nowa profesja: Mistrz Run. Jest to wariant profesji Maga i zapewnia postaci umiejętność Magia Runiczna (więcej o niej za chwilę) oraz specjalny rodzaj runicznego odłamka znany jako mniejsza runa. Mniejsze runy to idealne przedmioty dla początkujących postaci, ponieważ mogą dodawać efekty do dowolnego zaklęcia odpowiedniego rodzaju bez zwiększania jego trudności.

Nowa umiejętność Magia Runiczna w miarę rozwoju pozwala postaciom uzyskać dostęp do mocy runicznych odłamków. Choć wyzwolić główną moc runicznego odłamka może praktycznie każdy, dostęp do jego pełnych możliwości mają tylko osoby o umiejętności Moc Runiczna. Rozwój tej umiejętności pozwala postaciom w pełni pojąć istotę run i nauczyć się, co oznacza każdy wypisany znak. Większość Mistrzów Run nie ma żadnych wrodzonych talentów magicznych i może wyzwolić pełen efekt runicznego odłamka jedynie dzięki badaniom i nauce. Umiejętność ta pozwala również dowiadywać się więcej o runach napotykanych podczas przygód i łatwiej zidentyfikować naturę odłamka przed próbą jego użycia. W innym wypadku może się z tym wiązać bałagan, ryzyko albo wstyd — a nawet wszystko to naraz.

Dzierżenie odłamków

Runiczne odłamki można spotkać także w magicznych broniach i pancerzach, można ich też używać jako narzędzi do modyfikacji przedmiotów. Postacie mogą władać mieczami, których ostrza zawierają wtopiony odłamek runicznego płomienia, albo nosić mocniejszy pancerz dzięki runie stali.

Same odłamki występują też pojedynczo, a nawet najmniejszy z nich może być celem epickich wypraw, jako że są bezcenne i praktycznie niemożliwe do nabycia. Jedynie przelewając krew i dokonując czynów odwagi można odkryć takie skarby, jak zabójcza Runa Magicznego Pocisku albo Runa Lodowej Nawałnicy. Podobnie do wielu runicznych odłamków, i te mogą funkcjonować jako potężne bronie nawet w niewprawionych rękach, ale dopiero w dłoniach kogoś z umiejętnością Magia Runiczna ujawniają pełen potencjał.

Osoby nieobyte z runicznymi odłamkami mogą użyć ich zdolności Aktywacja, natomiast te bardziej doświadczone mogą korzystać z potężnych właściwości odłamku jako magicznego akcesorium.

Inne runiczne odłamki, takie jak nosząca trafne miano Runa Strachu, nie kryją nieokrzesanej magicznej energii, lecz powodują ciekawe efekty takie jak ignorowanie skutków strachu albo wymuszenie testu strachu na istotach będących celami zaklęć. Jeszcze inne, jak Runa Stagnacji, mogą unieruchomić przeciwnika, natomiast Kamień Wędrowca pozwala leczyć sojuszników i polepszać kondycję.

Dziedzictwo czeka

Runiczne odłamki to zaledwie punkt wyjścia dla postaci szukających przygód we wspaniałych krainach Mennary. Zaprojektowaliśmy Genesys jako zestaw narzędzi do gier fabularnych, toteż zachęcamy graczy i MG do wymyślania własnych runicznych odłamków, kucia i modyfikowania broni runicznych, a nawet tworzenia nowych umiejętności, pozwalających korzystać z magii run na różne sposoby. Można prowadzić całe kampanie toczące się wokół prób uzyskania nowych runicznych odłamków, zmiany smoczych run w celu przebudzenia nowych mocy, a nawet poszukiwań legendarnego czystego odłamka, jednej z dawnych Gwiazd Timmorrana!


Potężne talenty

Mennara jest niebezpieczna i choć wielu z jej mieszkańców uważa się za bohaterów, to ledwie garstka ma wystarczające umiejętności, by sprostać dawnym legendom. Waleczne serce, bystry umysł i wyćwiczone ciało są bohaterom niezbędne, jednak to talenty wojowników czynią ich wyjątkowymi.

Wybór talentów to ważny etap tworzenia postaci, a Krainy Terrinoth, podręcznik fantasy dla gry fabularnej Genesys, wprowadza sześćdziesiąt całkowicie nowych talentów, idealnych zarówno dla tego uniwersum jak i innych światów fantasy. W dalszej części tekstu projektant Tim Cox przybliży nam ich szczegóły i wyjaśni, dlaczego są tak istotne.

O talentach słów kilka

Podręcznik Podstawowy Genesys opisuje wiele uniwersalnych talentów dla naszych postaci. Chcieliśmy jednak dać graczom więcej możliwości odnoszących się bezpośrednio do klimatu fantasy. Mając to na uwadze stworzyliśmy wiele różnorodnych talentów, z których część jest ściśle związana z Mennarą, a część pozostaje wystarczająco uniwersalna, by pasowała do innych uniwersów. Gdy zbierzemy wszystkie razem wychodzi na to, że w Krainach Terrinoth znajdziecie ponad sześćdziesiąt nowych talentów.

Z Genesys możesz zagrać w każdym świecie, jaki przyjdzie Ci do głowy, a talenty są jednym z najlepszych sposobów na zróżnicowanie uniwersów. Jeśli jesteś Mistrzem Gry przygotowującym świat, stworzenie własnych talentów pomoże Ci tchnąć w niego życie. Talenty to szczególnie efektywny sposób na kształtowanie najważniejszych cech uniwersum, gdyż gracze angażują się w nie bezpośrednio i zwykle są tym bardzo podekscytowani. To właśnie chcieliśmy osiągnąć dzięki talentom w Krainach Terrinoth – tchnąć życie w Mennarę i dać graczom ekscytujący sposób na wydawanie punktów doświadczenia.

Wiele spośród talentów Krain Terrinoth pasuje do innych światów, zatem z łatwością możesz ich używać we własnym uniwersum. Świetnym przykładem jest Ulubione Zaklęcie – ściśle wiąże się z klasycznym motywem fantasy (w tym przypadku z magią), nie jest jednak na tyle specyficzne, by odnosić się wyłącznie do Mennary. W wielu opowieściach występują bohaterowie sławni (lub niesławni) dzięki swym unikatowym osiągnięciom lub magicznym zdolnościom. Postać z wykupionym talentem Ulubione Zaklęcie wciąż ma do dyspozycji pełnię systemu magii Genesys, przy okazji zyskując mechaniczną korzyść: zmniejszenie trudności testu, ilekroć rzuca swoje ulubione zaklęcie, jakiekolwiek by one nie było. Jeśli ulubionym zaklęciem twojej postaci jest kula ognia składająca się z czaru Ataku wraz z efektami Pola Rażenia i Ognia, to wciąż może je Wzmocnić, jednak taka super kula ognia nie jest już ulubionym czarem.

Talenty mogą być ściśle związane z danym uniwersum, co pomaga graczom lepiej się wczuć w jego atmosferę. Krainy Terrinoth są pełne przykładów talentów, będących odbiciem wyjątkowych cech Mennary. Weźmy na przykład Płomienie Kellosa. Nazwa tego talentu przywołuje na myśl główny aspekt jednego z najbardziej czczonych bóstw Terrinoth, podczas gdy mechaniczny efekt przypomina o boskich zdolnościach, z których słyną jego kapłani. Ponadto ograniczenia talentu odwzorowują konflikt pomiędzy wyznawcami Kellosa i czcicielami Nordrosa, władcy zimna i śmierci (założę się, że domyślacie się, jak wygląda jego talent!). W związku z tym gracz kupujący Płomienie Kellosa nie tylko zdobywa przywilej, ale też jasno deklaruje wierzenia, wartości i miejsce swojej postaci w Terrinoth.

Sprawiedliwość Cytadeli to następny talent, który odnosi się bezpośrednio do Mennary. Marszałkowie Cytadeli stoją na straży praw baroni Daqana, a mechaniczny efekt tego talentu jest odwzorowaniem ich bezpośredniego podejścia i niezachwianej stanowczości, z której są znani i która budzi strach. Wybór tego talentu pozwala powiązać pochodzenie postaci ze służbą w Cytadeli, może też wzbudzać pytania, jeśli postać nie jest przedstawicielem prawa. Być może została usunięta z ich szeregów? A może działa pod przykrywką, rozpracowując niecny smoczy kult?

Kolejną grupą są talenty, które wydają się szczególnie charakterystyczne dla archetypicznych postaci z Terrinoth, ale łatwo mogą zostać dopasowane nie tylko do światów fantasy, lecz właściwie do dowolnego uniwersum. Przebłysk Intuicji, oczywisty wybór dla wiekowego mędrca z Greyhaven, może być równie dobry dla twardego detektywa ze współczesnego świata lub dla zaawansowanej AI ze space opery. W takich przypadkach możesz zechcieć nadać im nowe nazwy, by bardziej pasowały do świata, jak na przykład "Przełom w Sprawie" czy "Rozszerzona Baza Danych".


Daj się ponieść wyobraźni

To wszystko, co przygotowaliśmy na temat magii i talentów z Krain Terrinoth. W podręczniku znajdziesz też nowe umiejętności, Zdolności Bohaterów, wyposażenie (włącznie z magicznymi przedmiotami!), a także gatunki i profesje. Mamy nadzieję, że już nie możesz doczekać się tworzenia postaci do swoich przygód w Krainie Stali. Co równie ważne, mamy nadzieję, że talenty w Krainach Terrinoth zainspirują Cię do wymyślania zupełnie nowych, pasujących do Twoich uniwersów.

Jeśli planujesz rozgrywkę, na pewno przyda Ci się jedna konkretna księga – Podręcznik Podstawowy do Genesys! To w nim znajdziesz wszystkie zasady, jakie będą Ci potrzebne, by wprowadzić w ruch dowolny ze światów.

Oprócz Podręcznika w sprzedaży jest też Ekran Mistrza Gry i oraz Zestaw Kostek Narracyjnych. Nie możesz też przegapić najnowszego suplementu: Genesys: Krainy Terrinoth.

Dodatkowo możesz pobrać nie jedną, a dwie darmowe przygody wraz ze skrótem uproszczonych zasad:

  • Genesys: Twilight Imperium – Zgliszcza Potęgi to wirtualna broszura zawierająca skrót zasad i pełną zwrotów akcji przygodę w klimacie Space Opery, dla stawiających swoje pierwsze kroki w systemie Genesys! POBIERZ 
  • Genesys: Krainy Terrinoth – Mniejsze zło to darmowy starter z przygodą w świecie Krain Terrinoth. POBIERZ

W grudniu do rodziny oficjalnych przygód dołączyła też Genesys: Krainy Terrinoth - Nawiedzone miasto. Przygodę tę można połączyć z Mniejszym złem tworząc zalążek prawdziwej kampanii. Tutaj znajdziesz przygodę, a tutaj specjalną mapę regionu od Bramy Mrozu do Nerekhall autorstwa Niepraktycznego Kartografa.


Aplikacja Genesys Dice

Aby w pełni cieszyć się z potencjału gry fabularnej Genesys będziecie potrzebować co najmniej jednego Zestawu Kości Narracyjnych, ale możecie także skorzystać z darmowej aplikacji do rzucania kostkami! Specjalnie na potrzeby tej gry stworzyliśmy łatwą w użyciu aplikację, którą pobierzesz za darmo na dowolne urządzenie z Androidem lub iOS.

Wystarczy, że poszukasz „Genesys dice” w miejscu, z którego pobierasz aplikacje i już możesz wskoczyć do gry! W przypadku problemu z pobieraniem aplikacji ze sklepu - prosimy o pobieranie aplikacji bezpośrednio z tego miejsca.