Prezentujemy pakiet eskadry

frakcji Republiki Galaktycznej:

Strażnicy Republiki


"Nie ma obawy, wciąż jeszcze mamy pół statku." – Obi-Wan Kenobi, Zemsta Sithów

Republika Galaktyczna wali się na naszych oczach. Nowo powstała Konfederacja Niezależnych Systemów, zwana Separatystami, we współpracy z nikczemnym Generałem Grievousem jest w ciągłym natarciu. Dawna jedność Republiki została bezwzględnie rozbita przez chaos, tyranię i strach. Ostoją demokracji w tych niespokojnych czasach są dowodzący armią klonów dzielni Rycerze Jedi, którzy niewzruszenie stoją na straży Republiki.


Zamów dodatki do Star Wars: X-Wing ™ (druga edycja)
już dziś w dobrych sklepach hobbystycznych lub w naszym sklepie online!


Jedi za wszelką cenę nie chcą się ugiąć pod naporem droidów-myśliwców, które masowo wykorzystują w walce Separatyści. Rycerze przeciwstawiają się im zasiadając w fotelach swoich ulubionych Delta-7 Aethersprite. Myśliwiec ten został zaprojektowany specjalnie z myślą o Jedi, aby żadne ograniczenie techniczne maszyny nie zmąciło przejrzystości umysłu Rycerza, kiedy jego zmysły zespojone są z Mocą. Natomiast towarzyszący Jedi piloci z armii klonów są zawsze gotowi udzielić wsparcia swoim dowódcom wprawnie posługując się urządzeniami sterującymi swoich zwrotnych myśliwców V-19 Torrent.

Motyw wojny klonów pojawia się w świecie kosmicznych starć X-Winga po raz pierwszy i to właśnie za sprawą pakietu Strażnicy Republiki będziecie mogli wypróbować dwa wyżej wspomniane myśliwce, tak charakterystyczne dla tego okresu. Wspominaliśmy już o tym w zeszłorocznej zapowiedzi, ale przypomnimy raz jeszcze – dodatek ten to świetny pomysł na rozpoczęcie waszej przygody z X-Wingiem, choć zakładamy, że starzy wyjadacze też nim nie pogardzą. W środku znajdziecie bowiem 3 statki: 2 V-19 Torrent oraz Deltę-7 Aethersprite, nie zapominając oczywiście o dołączonym do zestawu pełnym garniturze rozwinięć.

Zakładamy jednak, że zanim zaczniecie się bawić w rozwinięcia, chcecie wiedzieć, kto tym razem siądzie za sterami. Spokojnie – w zestawie znajdzie się dość kart statków, aby stworzyć eskadry, które zadowolą nawet najbardziej wymagających graczy. Oto otrzymujecie do waszej dyspozycji 5 kart Delty-7 Aethersprite oraz 9 kart V-19 Torrent. Planujecie stworzyć niepokonany oddział specjalny Rycerzy Jedi? Czy też może chcecie powołać do życia mocną ekipę wywodzącą się z armii klonów? A może marzy wam się mieszana eskadra składająca się z członków obu tych grup? Tak, czy inaczej – zapraszamy was do wspólnej analizy pilotów znajdujących się w najnowszym dodatku, Strażnicy Republiki!


Licz się z Mocą

Poziom zaawansowania we „władaniu” Mocą przez Rycerzy Jedi często po prostu zapiera dech w piersiach. Z jednej strony czasem ledwo można nadążyć za szybkością ich ruchów, kiedy postępują w zjednoczeniu z Mocą, z drugiej zaś  potrafią zastygnąć na długo w jednym miejscu odczuwając poruszenia Mocy gdzieś daleko w Galaktyce. Znając Jedi, nie dziwi więc fakt, że posługują się Mocą w trakcie gwiezdnych bojów przeciwko Separatystom. I tak jak Separatyści używają na potęgę żetonów kalkulacji, żeby jakoś wzmocnić swoje taniutkie droidy, tak piloci Republiki, często jak nigdy dotąd, czerpią garściami z możliwości, jakie daje Moc.

Trzeba pamiętać, że wrażliwych na Moc jest wielu pilotów biorących udział w wojnie, ale tylko w szeregach Republiki są oni tak liczni. Co więcej – tylko Republika posługuje się myśliwcami, które w swojej budowie uwzględniają istnienie i działanie Mocy. Chodzi oczywiście o niesłychanie czułe Delta-7 Aethersprite, za sterami których każdy Jedi może śmiało używać Mocy. W praktyce przekłada się to na możliwość wykonywania takich akcji, o jakich inni piloci mogą tylko pomarzyć. Jedi zasiadający w kokpitach Delty-7 nie dość, że dysponują całkiem pokaźną liczbą dostępnych akcji, to na dodatek mogą wydać żeton Mocy, aby wykonać nową, fioletową akcję uniku. Na tym nie koniec! Po wykonaniu pełnego manewru, dzięki swoim dostrojonym systemom sterowniczym, Delta-7 może wydać kolejny żeton Mocy, aby wykonać akcje przyspieszenia lub beczki.

Plo Koon wydaje żeton Mocy, aby wykonać fioletowy unik!

Tak fenomenalnie wyposażony Delta-7 staje się wyjątkowo skutecznym myśliwcem, nawet w rękach młodych i niedoświadczonych Rycerzy Jedi. Wyobraźcie sobie zatem, jakie zniszczenie sieje ta maszyna, kiedy dobierze się do niej prawdziwy zawodowiec panujący nad sterami z precyzją, jakiej uniwersum jeszcze nie widziało! Kiedy więc legendarni mistrzowie Jedi, jak na przykład Obi-Wan Kenobi, posługują się Mocą z dużo większą wprawą niż ich mniej uzdolnieni towarzysze, spodziewajcie się nietuzinkowych pomysłów na to, jak można dobrze spożytkować żetony Mocy, wykorzystując do cna swoje zdolności. Rzeczona pomysłowość w przypadku Obiego przejawia się tym, że po odrzuceniu żetonu skupienia przez przyjazny statek, Kenobi może wydać żeton Mocy, aby statek ten odzyskał ów żeton skupienia. Nie zapominajcie, że przyjazny statek oznaczać może samego Kenobiego.

W trakcje wojny klonów część Jedi posiada rangę generała i stara się przyjść w sukurs swoim oddziałom na wszelkie możliwe sposoby. I tak na przykład, na początku fazy walki, biegły we współpracy z Mocą Plo Koon, może pomóc któremuś nowicjuszowi lecącemu w pobliżu, wydając żeton Mocy, a następnie przekazując zaaferowanemu pilotowi jeden ze swoich zielonych żetonów. Inny rodzaj wsparcia, jakie Plo może zaoferować przyjaznym pilotom, jest uwolnienie ich spod działania żetonu wiązki ściągającej lub żetonu zakłócania. Plo bierze pomarańczowe żetony na siebie, aby żółtodzioby z przyjaznych jednostek mogły dalej latać – wszystko to jest oczywiście możliwe dzięki wydawanym przez niego żetonom Mocy.

Pochodzący z rasy Iktotch, Saesee Tiin nie zajmuje się raczej gromadzeniem żetonów skupienia ani matkowaniem amatorom. Tiin wykorzystując swoje niebywałe zdolności telepatyczne, jest w stanie przewidzieć kolejny ruch statku przeciwnika. Kiedy przyjazna jednostka w zasięgu 0-2 odsłoni swoją tarczę manewrów, Tiin może wydać żeton Mocy, aby zmienić manewr wybrany na odsłoniętej tarczy, na inny manewr o tej samej prędkości i o tym samym poziomie trudności. Niezwykle wrażliwy na poruszenia Mocy Tiin, jest w stanie podpowiedzieć taka zmianę kursu, która wyprowadza jednostkę na doskonałą pozycję do ataku z zaskoczenia.

Po odsłonięciu swojej tarczy manewrów, Saesee Tiin wydaje żeton Mocy, aby zamienić wcześniej wybrany skręt w lewo, na skręt w prawo!

Strażnicy Republiki to dodatek, który zdecydowanie będzie się kojarzył z Mocą. Rozwinięcia Mocy w nim zawarte, takie jak na przykład Doskonały Unik, nowe zdolności, czy też rozwiązania techniczne wbudowane do Delty-7, dają Jedi ogromne pole do popisu, jeśli chodzi o wykorzystywanie żetonów Mocy. Zdolności powiązanych z Mocą jest masa i trzeba będzie się na coś zdecydować. No chyba, że mamy do czynienia z Mistrzem Zakonu, Mace Windu. Windu po wykonaniu pełnego, czerwonego manewru odzyskuje żeton Mocy, co sprawia, że właściwie zawsze ma jakiś w zanadrzu. Tylko jego biedna maszyna aż rzęzi od wykonywania ryzykownych manewrów, a silniki rozgrzane są do czerwoności...

Jedyny mankament tej zdolności to żeton stresu uniemożliwiający wykonanie akcji po czerwonym manewrze. Jednak i tym razem z pomocą przychodzi mu Moc. Ku zdumieniu przeciwnika, Windu może wykonać zaskakujący manewr Koiogranu lub Pętlę Segnora i wciąż wydać Moc, aby modyfikować wynik ataku, bądź obrony. Pilotowanie w jego wykonaniu to istny majstersztyk i aż sam się prosi, aby to właśnie maszyna Windu została wyposażona w Skalibrowane Namierzenie Laserowe. Kiedy Windu już zajmie odpowiednią pozycję i przeciwnik znajdzie się w świetle środka strefy Windu, ten ostatni dodaje wynik skupienia do swojego rzutu w trakcje ataku podstawowego.


Towarzysze broni

Rycerze Jedi świetnie sprawdzają się jako dowódcy eskadr, ale jest ich za mało, aby sami mogli prowadzić wojnę w imieniu Republiki. Na szczęście jest wielu chętnych do walki z Separatystami. Swoją gotowość do ataku meldują świetnie przeszkoleni do współpracy z Jedi piloci z armii klonów, kapitalnie panujący nad swoimi dedykowanymi maszynami, V-19 Torrent. Są oni gotowi praktycznie na każde poświęcenie niosąc wsparcie tak słynnym dowódcom, jak na przykład Obi-Wan Kenobi czy Plo Koon.

V-19 co prawda pozbawione są osłon, ale wartość kadłuba 5 oraz duża zwrotność tych lekkich statków sprawiają, że nie mają one większych problemów, aby prysnąć przed nadciągającym atakiem, jednocześnie odwracając uwagę od eskortowanych przez nich Jedi. Nie dajcie się jednak zwieść pozorom. Nie chodzi bowiem o to, że V-19 miałoby być łatwym celem, swoistym mięsem armatnim. Na swój sposób statki te też mogą być niebezpieczne, jeśli tylko uzbroicie je w wyrzutnie rakietowe. Pamiętajcie jednak, że tu odpalanie rakiet sprzężone jest z wcześniejszym, obowiązkowym namierzeniem obrońcy. Czeka więc was niełatwe zadanie łączące dwa aspekty: czuwanie nad eskortowanymi Jedi oraz ciągłe trzymanie wroga na celowniku.

Musicie też wiedzieć, że wszyscy piloci V-19 mają zdolność umożliwiającą im połączenie beczki z czerwoną akcją uniku i to raczej nikogo nie zdziwi. Chyba, że przyjrzycie się Wykopowi. Jego zdolność to już lekkie przegięcie – po wykonaniu beczki, może on wykonać czerwoną akcję namierzenia, co prawdopodobnie umożliwi mu zestrzelenie jednostki wroga za jednym razem. Szajbus ma podobną smykałkę do rozwalania przeciwnika przy pierwszym spotkaniu posiłkując się tak pożądanymi przez pilotów V-19, żetonami namierzenia. Szajbus aż kipi ze złości w obliczu wroga, szczególnie, jeśli ten ostatni znajdzie się w środku strefy Szajbusa. Jeśli Szajbus właśnie wykonał czerwony manewr lub czerwoną akcję, może on przydzielić owemu wrogowi żeton namierzenia.

Jeśli wasz pilot posiada wysoką wartość inicjatywy, a co za tym idzie aktywuje się na początku fazy walki, z pewnością doceni fakt, iż V-19 pomagają sobie nawzajem zdobywać żetony namierzenia. Jest to ważne o tyle, że namierzenie jest niezbędne do wyprowadzania ataku rakietowego. Dobrany duet stanowią na przykład Szajbus i Nalot. Nalot może pomóc Szajbusowi aktywować jego zdolność, jeśli tylko Szajbus będąc w pobliżu wykonał pełny manewr o prędkości 3-4. Wtedy to Nalot wkracza ze swoja umiejętnością i zagrzewając Szajbusa do walki pozwala mu wykonać akcję przyspieszenia, co w efekcie może sprawić, że wróg znajdzie się w środku strefy Szajbusa i wtedy Szajbus może go spokojnie namierzyć. Innym pilotem o podobnie przyjaznym usposobieniu jest Topór. On również pomaga innym w pozyskiwaniu zielonych żetonów ułatwiając atak za pomocą rakiet. Jego taktyka polega na tym, że przenosi on 1 zielony żeton na towarzysza znajdującego się w bocznej strefie Topora, po tym jak sam Topór zakończył obronę lub przeprowadził atak.

Szajbus znajduje się w zasięgu 0-1 od Nalota i właśnie wykonał manewr o prędkości 3. Wykonuje więc akcję przyspieszenia, co sprawia, że jego środek strefy obejmuje Belbullaba-22. Szajbus natychmiast przydziela mu żeton namierzenia.

Jak więc widać, będziecie mieli do czynienia z dużą liczbą pilotów o niskiej inicjatywie, wręcz stworzonych do eskorty wyśmienitych Jedi, czy też bardziej utalentowanych pilotów armii klonów. Są jednak pewne wyjątki, które czerpią korzyści z obecności tak znakomitych dowódców w eskadrze. Chodzi tu o Luzaka. Jego serce napełnia się nadzieją, kiedy w jego przedniej strefie któraś z przyjaznych jednostek wykonuje atak. Luzak otrzymuje wtedy żeton skupienia. Sami chyba przyznacie, że jest potencjał w narodzie, prawda? Przy tworzeniu eskadry zadbajcie jednak o odpowiednią liczbę statków porządnie uzbrojonych w wyrzutnie rakietowe, bo te wspaniałe umiejętności to nie wszystko. Pamiętajcie o pilotach-klonach z Eskadry Niebieskich, których główną misją jest wsparcie pilotów Jedi. I tak na przykład Protektor Eskadry Niebieskiej może stanowić doskonałe zwieńczenie rozpiski. Jeśli jednak potrzebujecie zaoszczędzić parę punktów eskadry, Żołnierz Eskadry Złotych ma minimalnie niższą inicjatywę, a nie kosztuje aż tyle. Tak czy inaczej, Jedi z waszej eskadry nie mają się czego obawiać, w każdej bitwie eskortować ich będą profesjonaliści.


Przywrócić porządek

Nastały trudne czasy rozłamu i niepewności. Jak nigdy wcześniej, Republika potrzebuje teraz prawdziwych bohaterów. Piloci, których znajdziecie z najnowszym dodatku Strażnicy Republiki, są w stanie spełnić swą misję i ocalić Republikę, aby pokojem cieszyć się mogły kolejne pokolenia.

Premiera pakietu eskadry frakcji Republiki Galaktycznej: Strażnicy Galaktyki przewidziana jest na pierwszym kwartał 2019 jako jeden z dodatków w ramach III fali dodatków. Sprzedaż na naszej stronie Rebel.pl już ruszyła – zapraszamy!