Zapraszamy do świętowania z nami 7. rocznicy wydania gry 7 Cudów Świata!

Jesteśmy niezmiernie szczęśliwi z tego, że już od 7 lat ta gra gości na naszym rynku w polskiej wersji językowej. Pozwoliło to całej rzeszy fanów poznać jedną z najlepszych gier i grać w nią po dziś dzień. A przecież to właśnie od tego tytuły wielu z nas rozpoczęło swoją przygodę z nowoczesnymi grami planszowymi. Trzeba przyznać, że ta gra nie tylko zrewolucjonizowała nasze myślenie o nowoczesnych planszówkach, ale też wcale nie widać po niej oznak starzenia! Połączenie głębi strategicznej, mnogości decyzji do podjęcia a także szybkiego czasu rozgrywki sprawiło, że jest ona wyjątkowa do dziś dzień.

Minęło właśnie 7 lat od premiery gry na rynku światowym - z tej okazji zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu o powstaniu gry 7 Cudów Świata, który zakończymy informacją o tym, co zaplanowaliśmy na najbliższe 7 tygodni wspólnego świętowania.


Za każdą grą stoi autor

Człowiek skrywający w sobie wiele talentów, które tylko czekają na odkrycie. Czasem jego praca przypomina pisanie opowieści, czasem widzimy go z kartką zapełnioną tabelkami i liczbami czy rysującego coś na komputerze, aby ostatecznie być świadkiem, jak siada przy stole z klejem i nożyczkami, wycinając wydrukowany przed chwilą projekt. Tworzenie gry do skomplikowany proces, który na samym początku kierowany jest w pełni właśnie przez autora. To on tworzy jej zalążek, wymyśla podstawowe komponenty, spisuje zasady gry i stara się ubrać to w takie słowa, aby przekonać graczy (i ostatecznie też wydawcę), że w efekt jego pracy rzeczywiście da się zagrać. I się do tego dobrze bawić.

W momencie, gdy pierwszy prototyp ujrzy światło dzienne, autor potencjalnego hitu sprawdza, jak jego projekt działa w rzeczywistości. Na podstawie testów wprowadzane są kolejne zmiany - jedne elementy są usuwane, drugie są dodawane, a inne lekko przerabiane. Lista komponentów się zmienia, a napisana tydzień temu instrukcja przestała już być aktualna. Wszystkie te zmiany nie byłyby możliwe, gdyby autor pozostał ze swoim projektem sam na sam. Do rozwoju gry potrzebni są inni ludzie. Potrzebni są testerzy.

Jak na to wszystko znaleźć czas, skoro tylko nieliczni projektanci mogą traktować tworzenie gier planszowych jak pracę na pełnym etacie? Na szczęście coraz łatwiej jest znaleźć ludzi do „ogrywania” nowych gier, a to ze względu na rosnącą popularność tej formy rozrywki na całym świecie. Na początku projektowanie gier jest tylko czyimś hobby, potem staje się pasją i na końcu sposobem na dodatkowy zarobek. Każdy z początkujących twórców chciałby jednak spełnić swoje marzenie o zostaniu prawdziwym Projektantem Gier Planszowych, czyli takim, który zawodowo zajmuje się tylko projektowaniem i testowaniem własnych pomysłów.

Czy wiesz, że dopiero od 2002 roku powszechnym zwyczajem stało się umieszczanie nazwiska autora gry na okładce? Efekt ten uzyskali niemieccy projektanci gier planszowych, którzy wywarli presję na wydawcach w związku z rosnącą popularnością tej formy rozrywki.


O autorze: Antoine Bauza

Urodzony w 1978 roku Antoine wybrał karierę nauczyciela w szkole podstawowej. Ten absolwent kierunku projektowania gier video spędzał każdą wolną chwilę na tworzeniu nowych pomysłów na gry „bez prądu”. A wszystko to po to, aby zrealizować swoje największe marzenie – żyć z tworzenia gier. Po jego wielkim sukcesie w 2010 roku z grą 7 Cudów Świata uwierzył, że to rzeczywiście może się udać. Poza tworzeniem gier video Antoine pisze opowieści, rysuje komiksy i jeździ po całej Europie, ucząc innych, jak projektować gry planszowe.

W jego portfolio, poza 7 Cudami Świata, znajdziemy również: Hanabi (zwycięzca Spiel des Jahres w 2013 roku), Ghost Stories, Potwory do Szafy, 7 Samurajów, Małego Księcia czy Tokaido. W parze z innym wybitnym projektantem Bruno Cathalą, stworzył dwuosobowego spadkobiercę naszego jubilata, czyli 7 Cudów Świata: Pojedynek, który doczekał się już pierwszego dodatku!


Jak narodził się pomysł na grę?

Antoine w wywiadzie przeprowadzonym w 2012 roku opisał, jak w jego głowie kiełkował pomysł gry 7 Cudów Świata:

Podczas wieczornych spotkań z grami planszowymi bardzo często musieliśmy dzielić naszą grupę na pół. Każda z nich grała w inny tytuł, co generowało kolejne problemy: jedna grupa czekała na drugą, a ostatecznie rzadko mieliśmy okazję zagrać w pełnym składzie. Stąd przyszedł mi do głowy pomysł, by samemu stworzyć grę w którą cała nasza grupa będzie mogła zagrać w tym samym momencie. Ustaliłem więc, że nie może ona trwać więcej niż 45 minut i powinna zająć do 7 graczy jednocześnie. Później zainspirowałem się bardzo ciekawym artykułem z magazynu „National Geographic” – oczywiście o 7 cudach świata.

Na początku gra traktowała o budowniczych stawiających swoje własne cuda. Ten, który pierwszy wybuduje trzeci etap, zostawał zwycięzcą. Ta wersja gry przysporzyła mi tak wiele nierozwiązywalnych problemów, że zostawiłem ją na parę miesięcy. Tym oto sposobem przeczekałem problem, który rozwiązał się ostatecznie sam – porzuciłem budowniczych i zastąpiłem go koncepcją rozwoju miasta. Temat gry w sumie nie uległ zmianie, bo wciąż naszym celem było rozbudowywanie cudów, z tym, że zmieniłem narrację z bycia budowniczym na bycie zarządcą miasta.

Prace nad grą przyniosły pożądany skutek – graczom podobała się jej płynność. Narzekali jednak na to, że nie czuć w niej rozwoju, czyli tego, czego oczekuje się od gry cywilizacyjnej. Podzieliłem więc wszystkie moje karty na 3 ery i wprowadziłem mechanikę draftu. To zmieniło moją grę na dobre i stanowiło bazę tego, czym teraz jest 7 Cudów Świata."


Od prototypu do 7 Cudów Świata

Gdy autor gry wraz z jego prototypem zostaną wyłowieni przez wydawcę, zaczyna się proces przerabiania tego, co do tej pory było prototypem w ostateczny produkt. Co ciekawe, jest spora szansa na to, że gdyby prototyp trafił do innego wydawcy, gra wyglądałaby i działałaby zupełnie inaczej niż to ma miejsce w chwili obecnej. Podsumowując, autor współpracuje z wydawcą, który: przeprowadza dodatkowe testy po czym wprowadza zmiany w mechanice gry i dostosowuje ją do swoich potrzeb (co może trwać od 3 miesięcy do wielu lat), wybiera styl graficzny gry, zleca realizację ilustracji wybranemu artyście, ustala rozmiar pudełka i materiały użyte do produkcji gry, wybiera tytuł gry i tworzy materiały reklamowe, tworzy zrozumiałą instrukcję do gry.



Narysuj mi grę

Za ilustracje w 7 Cudach Świata odpowiada Miguel Coimbra. Urodzony w 1977 roku ilustrator-samouk, który wcześniej pracował w branży gier video. Aktualnie na stałe współpracuje także przy tworzeniu grafik do gier bez prądu, takich jak Dungeons & Dragons, Small World czy właśnie 7 Cudów Świata. W wywiadzie w 2012 roku powiedział, że:

Największym wyzwaniem przy tworzeniu kompozycji graficznej do tej gry było znalezienie sposobu na zilustrowanie każdego cudu w taki sposób, aby samą grafiką sugerował, jaką mocą dysponuje. Każda ilustracja ma swój dominujący kolor, a postaciom nadałem takie pozy, żeby można było się domyślić, jak z nich skorzystać. Jak wyglądała praca nad projektem? Na początku naszkicowałem modele w programie do modelowania 3D. Potem sprawdzałem, z jakiej perspektywy chciałbym zaprezentować dany cud. Po wybraniu najlepiej wyglądającego rzutu nanosiłem dodatkowe elementy. Dzięki temu każdy z nich ma zarezerwowaną wyłącznie dla siebie perspektywę”.


Jak sprzedać grę zanim trafi na półki sklepowe?

To, że promocja gry rozpoczyna się na długo przed tym, jak trafi ona na półki sklepowe, wiadomo nie od dziś. Jako że gra była wielokrotnie testowana, okazję do zagrania w nią miała naprawdę duża liczba testerów. Nic więc dziwnego, że podczas premiery w 2010 roku na Essen wszystkie egzemplarze rozeszły się jeszcze zanim oficjalnie otwarto bramki festiwalu. Wszyscy spodziewali się, że gra będzie hitem. Ale nikt nie spodziewał się, że aż takim!Po tych 7 latach gra wciąż cieszy się niegasnącą popularnością. Zdobyła rekordową liczbę nagród. Ponad 30 międzynarodowych nagród dla gier planszowych przyznano właśnie jej, w tym też najbardziej prestiżową: Kennerspiel des Jahres. Do dziś gra sprzedawana jest w ponad 60 krajach i została przetłumaczona na 19 języków. 


7 Cudów Świata w liczbach:

  • 7 zasobów, 
  • 7 typów budynków, 
  • 7 kart dostajemy na początku gry, 
  • 7 osób to górna liczba jaka może zasiąść jednocześnie przy tej grze, 
  • 7 cudów, każdy z nich w dwóch wersjach. 
  • Na etapie rozwoju koncepcji gry rozegrano ponad 500 partii w prototyp „7 Cudów Świata”, a nad analizą poszczególnych rozgrywek spędzono długie godziny. 
  • Łącznie na granie i rozmawianie o graniu poświęcono ponad 1000 godzin! 
  • A wszystko to w ciągu zaledwie 11 miesięcy! 
  • Przez te 7 lat sprzedano ponad 200 tysięcy egzemplarzy gry. 
  • Do dziś do domów trafiło 45 tysięcy dodatków „Liderzy” i 25 tysięcy dodatków „Miasta”.

Czy wiesz, że we Francji sprzedanie więcej niż 3000 egzemplarzy rocznie sprawia, że możemy uznać grę za prawdziwy sukces? Jeżeli przyjmiemy, że każdy z tych egzemplarzy został sprzedany za ok. 40€, to autor z racji tantiem zarobi na tym od 2500 do 4000€ (bez podatków). 


Świętowania nadszedł czas

Z okazji 7. rocznicy zapraszamy w każdy wakacyjny piątek na fanpage Rebel.pl na Facebooku. Gdzie co tydzień pojawi się wpis przypominający o tym, że świętujemy siedmiolecie gry „7 Cudów Świata” a w nim mały konkurs, w którym do wygrania będą unikatowe egzemplarze karty z z rocznicowego dodatku Liderzy z alternatywną grafiką.

Pod koniec roku mamy przygotowaną niespodziankę dla fanów dodatków i rozszerzeń 7 Cudów Świata: Miasta i 7 Cudów Świata: Liderzy! Będą to dwa minidodatki: jeden z 15 kartami liderów i drugi z 15 kartami budynków, które zwiększą ilość efektów jaka może zajść podczas rozgrywki i wzbogacą grę dodatkowymi decyzjami strategicznymi. Premiera jeszcze w tym roku!

Ponadto w planach jest zorganizowanie 20 rocznicowych turniejów w 7 Cudów Świata! Taka okazja się już nigdy nie powtórzy.

  • 20 rocznicowych turniejów w grę 7 Cudów Świata.
  • Do 17 lipca czekamy na zgłoszenia potencjalnych organizatorów tych turniejów. Chęć zorganizowania prosimy zgłaszać na adres: konwenty@rebel.pl wraz z propozycją terminów i miejsca. 
  • 19 lipca zostanie ogłoszona lista zakwalifikowanych miejsc. 
  • 21 to liczba osób, które będą mogły wziąć udział w każdym turnieju. Za udział w nim otrzymają kartę promo Pałacu z alternatywną ilustracją.
  • 7 najlepszych graczy każdego turnieju otrzyma w nagrodę limitowaną kartę promo Phyrne.
  • 2 najlepszych graczy każdego turnieju otrzyma w nagrodę dodatkowo jeden z dodatków 7 Cudów Świata: Miasta lub 7 Cudów Świata: Liderzy.