Kosmiczne bitwy

Zapowiedź polskiej edycji

Star Wars:

The Deckbuilding Game


Dawno, dawno temu w odległej galaktyce…

Sojusz Rebeliantów walczy przeciwko tyranii Imperium Galaktycznego. Każde kolejne zwycięstwo wlewa w ich serca nowe pokłady nadziei, a każdy bohaterski czyn wzmacnia determinację. Jednak zasoby Imperium są niewyczerpane, a siła rażenia imperialnej floty nie ma sobie równych. Żadna ze stron nie chce się poddać i echa wojny rozbrzmiewają już w całej galaktyce...

Wraz z Fantasy Flight Games mamy przyjemność zapowiedzieć polską edycję Star Wars: The Deckbuilding Game!

To zupełnie nowa, niezależna, dwuosobowa gra karciana, która przeniesie kosmiczną wojnę prosto na Twój stół. Wraz z drugim graczem staniecie po przeciwnych stronach konfliktu: jeden z Was pokieruje siłami Imperium, a drugi poprowadzi Rebelię. W miarę upływu kolejnych rund będziecie stale ulepszać swoje talie, kupując coraz potężniejsze okręty i werbując nowe jednostki, aby zwiększyć swoją siłę rażenia i pozyskiwać więcej zasobów. Wszystko po to, by zyskać przewagę i skutecznie atakować przeciwnika. Gracz, który jako pierwszy zniszczy 3 wrogie bazy, wygrywa!


Pojedynek talii

Każdy z graczy rozpoczyna zabawę z dedykowaną talią swojej frakcji, składającą się z 10 kart. Nie są one zbyt potężne, a zdecydowana większość (7 z 10) nie ma żadnego efektu poza generowaniem zasobów. Celem gry jest zniszczenie 3 baz przeciwnika zanim on zniszczy Twoje, więc przyda Ci się nieco siły rażenia. I właśnie tutaj przydadzą się zebrane zasoby!

Na środku stołu znajduje się talia galaktyki, w której znajdują się zarówno karty Imperium i Rebelii, jak i neutralne. 6 z nich zawsze jest odkrytych i leży obok, tworząc rząd galaktyki. Karty Imperium są odwrócone w stronę gracza Imperium, a karty Rebelii w stronę gracza Rebelii. Karty neutralne powinny leżeć bokiem, aby obaj gracze mogli przeczytać ich treść. Podczas swojej tury możesz wykorzystać zebrane zasoby, aby kupić karty neutralne albo należące do Twojej frakcji. 

W tym przykładzie przedstawiciel Rebelii wydaje 6 znaczników zasobów, aby wziąć kartę Księżniczki Lei z rzędu galaktyki.

Kiedy zdobywasz nową kartę, trafia ona na Twój stos kart odrzuconych. Oznacza to, że nie możesz jej użyć, dopóki Twoja talia nie zostanie przetasowana. W ten sposób Twoja talia staje się coraz potężniejsza w miarę jak kupujesz kolejne karty. 


Zorientowani na cel

Gdy zdobędziesz kilka kart o przyzwoitej sile rażenia, przyjdzie pora na przejście do ofensywy. Możesz atakować bazę przeciwnika (co przybliży Cię do zrealizowania celu gry), ale możesz też skierować swoje siły przeciwko wrogim kartom w rzędzie galaktyki. Nazywamy to „sabotażem” albo „eliminacją”, w zależności od tego, do której frakcji należysz. 

W tym przykładzie przedstawiciel Rebelii używa swojego Kalamarskiego krążownika aby zaatakować bazę Imperium, a za pomocą Rebelianckiego komanda dokonuje sabotażu na Szturmowca zwiadowcę w rzędzie galaktyki. Wartość ataku obu użytych kart Rebelii to 3.

Każda jednostka Rebelii i Imperium znajdująca się w rzędzie galaktyki ma własną „wartość docelową” oraz określoną nagrodę, które wpisane są do góry nogami, tak aby były dobrze widoczne dla gracza przeciwnej frakcji. Jeśli zaatakujesz daną jednostkę z siłą równą lub większą niż wartość docelowa, karta jest odrzucana, a Ty możesz odebrać swoją nagrodę!

Wartość docelowa Dyrektora Krennica to 5. Jeśli gracz Rebelii zdoła go sabotować, otrzyma nagrodę w postaci 3 znaczników zasobów i 2 punkty Mocy (mechanikę związaną z Mocą wyjaśnimy w dalszej części tego artykułu).

Oprócz jednostek, w rzędzie galaktyki mogą pojawić się także okręty takie jak Rebeliancki transportowiec czy Imperialny lotniskowiec. Są one wyjątkowe z kilku powodów. Po pierwsze, w przeciwieństwie do kart jednostek, większość okrętów po zagraniu pozostaje w grze i nie jest odrzucana. Po drugie, stanowią one pewnego rodzaju barierę – zanim przeciwnik zada obrażenia Twojej bazie, musi zniszczyć każdy okręt, który znajduje się w Twoim polu gry. Dzięki specjalnym zdolnościom i właściwościom ochronnym, karty okrętów zawsze stanowią dobrą i pewną inwestycję. 

Oczywiście same bazy również są ważnym elementem budowania strategii. Przedstawiciele Rebelii zawsze zaczynają od Dantooine, a Imperium od Lothal – żadna z tych baz nie ma dodatkowych zdolności. Jednak gdy stracisz swoją pierwszą bazę, kolejną możesz wybrać z dostępnej talii. Każda ze znajdujących się tam baz ma unikatową zdolność specjalną, którą możesz dopasować do swoich planów, aktualnej sytuacji w grze oraz przewidywanych ruchów przeciwnika. Pamiętaj jednak, że gdy stracisz trzecią bazę, przegrywasz!


Użyj Mocy

Równowaga Mocy to niezwykle ważny element w walce między Imperium a Rebeliantami, który niejednokrotnie przyczynił się do przechylenia szali zwycięstwa na jedną ze stron. W Star Wars: The Deckbuilding Game ten aspekt jest reprezentowany przez specjalny tor równowagi Mocy.

W tym przykładzie Moc jest z graczem Rebelii, ponieważ jej znacznik znajduje się na 1 z 3 pól jasnej strony.

Niektóre zdolności kart zawierają frazę „jeśli Moc jest z Tobą”. Takich zdolności możesz użyć tylko wtedy, gdy znacznik Mocy jest po Twojej stronie toru. Za każdym razem gdy zyskujesz Moc, znacznik przesuwa się w Twoją stronę toru o wskazaną wartość. Jeśli na początku Twojej tury Moc jest po Twojej stronie, zyskujesz dodatkowy zasób do wykorzystania w tej turze, co oznacza, że zawsze warto przechylać szalę równowagi Mocy na swoją korzyść.

Na początku każdej rozgrywki Moc jest z graczem Rebelii, ale to Imperium wykonuje pierwszą akcję w grze. Bez względu na to, którą frakcją grasz, decyzje podejmowane w pierwszych rundach mogą mieć znaczenie dla całej rozgrywki.


Galaktyczny konflikt

Star Wars: The Deckbuilding Game to dynamiczna, łatwa do nauczenia i niezwykle przyjemna gra. Jak sądzisz, która ze stron wyjdzie zwycięsko z galaktycznego konfliktu? 

Przenieś na swój stół legendarną wojnę i sprawdź, czy Moc będzie z Tobą! Swój egzemplarz możesz zamówić już teraz w naszym sklepie, o tutaj. Premiera gry przewidziana jest na I połowę 2023 r.