Rzut oka na nową grę

w świecie

superbohaterów Marvela!


Wasza misja właśnie się rozpoczyna.

Ziemia jest w niebezpieczeństwie! Siły zła zagrażają naszemu światu i tylko grupa prawdziwych bohaterów może go uratować. Podwładni wroga zbliżają się, narażając na niebezpieczeństwo osoby postronne. Aby ich pokonać, bohaterowie muszą skutecznie współpracować. Tylko czy zdążą na czas?

Wraz z Fantasy Flight Games mamy przyjemność zapowiedzieć Marvel D.A.G.G.E.R. – zupełnie nową grę kooperacyjną, rozgrywającą się w świecie superbohaterów znanych z filmów i komiksów Marvela!

To przygodowa gra dla 1–5 graczy, w której możesz wybierać z 20 dostępnych postaci, by podróżować po świecie i wypełniać rozmaite misje niezbędne do zwycięstwa. Walcząc z pomniejszymi przeciwnikami będziesz przygotowywać się do ostatecznego starcia z wybranym arcywrogiem. Pomogą Ci w tym indywidualne zdolności Twojej postaci oraz wybrany aspekt, który pozwoli na budowanie spójnego stylu gry i skuteczną współpracę z pozostałymi bohaterami. Łączcie siły, walczcie dzielnie i pokonajcie najbezpieczniejszych złoczyńców Marvela!


Siła drużyny

Tytuł gry, D.A.G.G.E.R., to skrót od „Defense Alliance for Global and Galactic Emergency Response” czyli, w wolnym tłumaczeniu, „sojusz obronny do spraw globalnego i galaktycznego zarządzania kryzysowego”. Ta nazwa definiuje najważniejsze elementy gry, całość opiera się bowiem na wykorzystaniu pracy zespołowej w celu rozwiązywania rozmaitych problemów pojawiających się na całym świecie.

Skuteczna współpraca będzie najważniejszym elementem na Waszej drodze do sukcesu. Kluczem do jej osiągnięcia w grze są zdolności złożone naszych bohaterów.

Tor współpracy i żetony zdolności złożonych.

Żetony zdolności złożonych występują w dwóch rodzajach: znaczników wzmocnienia i oznaczenia. Pierwsze zagrywa się na bohaterów, a drugie na wrogów, przy czym każdy z nich może posiadać tylko 1 żeton w danym momencie. Gdy bohater jest wzmocniony, może wydać swój znacznik wzmocnienia, aby dodać 1 symbol powodzenia do wyniku rzutu podczas testu (spoiler: w grze takich testów będzie naprawdę dużo). Z kolei gdy atakujemy oznaczonego wroga, możemy odrzucić jego znacznik oznaczenia, aby dodać 1 symbol powodzenia do wyniku naszego rzutu (co oznacza więcej zadanych obrażeń). 

Nieźle, prawda? A to tylko najbardziej podstawowa funkcja zdolności złożonych! Nasze postacie mają w zanadrzu jeszcze wiele niespodzianek.

Każdy bohater ma do dyspozycji co najmniej jedną zdolność złożoną, której aktywowanie wymaga wydania znacznika wzmocnienia albo oznaczenia. Używanie tych zdolności wiąże się z dodatkową korzyścią: pozwala przesuwać znacznik na torze współpracy. Jest on wspólny dla wszystkich graczy i reprezentuje wyszkolenie bohaterów oraz przyjacielskie relacje. To zasób, który pozwala na przygotowywanie i używanie kart współpracy – najsilniejszej broni w arsenale naszych postaci. Więcej o nich opowiemy za chwilę. 

To tylko 6 spośród 20 bohaterów dostępnych w grze.

Skoro już jesteśmy przy bohaterach: w grze możesz wybierać z 20 postaci podzielonych na 10 par reprezentowanych przez dwustronne arkusze. Postacie w ramach jednej pary mają podobne moce lub są ze sobą w jakiś sposób powiązane, jednak style gry, jakie oferują, mogą być zupełnie różne. 

Czarna Wdowa (Natasha Romanoff) ma kilka zdolności, które wpływają na inne postacie. Quinjet działa bezpośrednio, pozwalając przemieścić dowolnego bohatera o 3 pola. Z kolei zdolność złożona Mistrzyni walki sprawia, że możemy zaatakować oznaczonego wroga i skorzystać z jego żetonu, a następnie przywrócić żeton, by kolejny atakujący również otrzymał bonus. Druga Czarna Wdowa (Yelena Belova) jest znacznie bardziej ofensywna. Jej zdolność Zasadzka sprawia, że w walce może korzystać ze statystyki obrony zamiast ataku, a w szczególnych przypadkach zapewnia też dodatkowe kości. Z kolei zdolność złożona Kontratak sprawia, że bohaterka z dużą siłą odpowiada, gdy zostanie zaatakowana przez wroga, który jest oznaczony. Jak widzisz, choć obie panie noszą tytuł Czarnej Wdowy, ich style walki są zupełnie inne. 

W podobny sposób funkcjonują Daredevil oraz Elektra. Nie mają wspólnego imienia, ale wiele ich łączy, choć ich style gry różnią się od siebie. Daredevil w swoich działaniach skupia się na utrzymaniu kontroli i szybkim reagowaniu. Wykorzystując umiejętność Strażnik sprytnie się przemieszcza i przechwytuje przeciwników, z kolei zdolność złożona Wyczulone zmysły pozwala mu zapewnić sobie sukces, gdy rzuty kośćmi idą nie do końca po jego myśli. Tymczasem Elektra to wyspecjalizowana zabójczyni, która może skorzystać ze swojego Instynktu żeby uzyskać wzmocnienie, a następnie użyć którejś ze swoich zdolności złożonych (Fortel, Manipulacja), by zmusić wrogów do zadawania obrażeń samym sobie lub sobie nawzajem.

No dobrze, ale skoro postacie mają tak różne style gry, to dlaczego są połączone w pary? Odpowiedź tkwi w specjalnych kartach wsparcia. Na każdą parę bohaterów przypadają dwie takie karty – masz do nich dostęp przez całą grę niezależnie od tego, którym bohaterem z pary grasz. Przykładowo obie wersje Spider-Mana (Peter Parker i Miles Morales) rozpoczynają grę, mając w swoim arsenale Pajęczy zmysł i Wyrzutnię sieci. Ze względu na różne style działań będą korzystali z nich w zupełnie inny sposób, ale zawsze będą mieli do nich dostęp. 

Oprócz tego każdy bohater posiada swoją własną kartę wsparcia, którą może odblokować w trakcie gry – to unikalna pomoc, z której może korzystać tylko ta konkretna postać. W przypadku Petera Parkera jest to karta Cioci May, natomiast dla Milesa Moralesa będzie to karta Champions

Został nam do omówienia jeszcze jeden element związany z bohaterami – wspomniane wcześniej karty współpracy. Są one wspólne dla połączonych postaci i wymagają przygotowania, żeby móc skorzystać z przypisanych do nich bonusów. Każda karta ma swój własny koszt przygotowania, a walutą są w tym przypadku punkty na torze współpracy. Skorzystanie ze zdolności na karcie współpracy wyczerpuje ją i bohaterowie muszą ponownie użyć punktów współpracy, aby móc znów z niej skorzystać. Jak już wspominaliśmy, efekty na kartach współpracy są bardzo potężne, a ich używanie będzie kluczowe dla rozgrywki. Przykładowo karta używana przez Spider-Manów, Multiwersum, pozwala wybranemu bohaterowi uzyskać dostęp do karty wsparcia przypisanej jego partnerowi (co w normalnych warunkach nie byłoby możliwe). 


pierwiastek bohatera

Wybór odpowiedniej postaci znacząco wpływa na strategie, które będziemy realizować, ale jest pewien element, który dodatkowo nas ukierunkowuje. Mowa o aspektach, które będziemy wybierali na początku zabawy.

W grze Marvel D.A.G.G.E.R. masz do wyboru 6 aspektów, z których każdy daje dostęp do tych samych akcji podstawowych: ruchu, walki, wyzwania oraz odpoczynku. Nie będziemy dziś szczegółowo omawiać konkretnych akcji, jednak już na pierwszy rzut oka widać pewne różnice pomiędzy poszczególnymi aspektami. Przykładowo Agresja pozwala na zadawanie obrażeń wrogom po wykonaniu akcji ruchu i sprawia, że zdolności bojowe bohatera mogą zostać wzmocnione. 

Z kolei Determinacja sprawia, że nasi bohaterowie są bardziej ukierunkowani na osiągnięcie celu, nawet gdy nie wszystko idzie po ich myśli. Do walki z przeciwnościami losu przydają się dodatkowe kości, które mogą wykorzystać podczas akcji walki i wyzwania, a także możliwość przerzucania kości, gdy wyniki nie są zadowalające. 

Każdy z 6 aspektów skupia się na innym zestawie zdolności i pozwala nieco ukierunkować naszą strategię. Biorąc pod uwagę, że w grze mamy 20 grywalnych postaci o specyficznych zdolnościach, do wyboru jest 120 unikalnych, strategicznych kombinacji. To duże pole do testów i eksperymentowania, które sprawia, że chętnie wracamy do gry, by sprawdzić nowe możliwości naszych postaci. 


Globalne zagrożenia

Skoro bohaterowie w Marvel D.A.G.G.E.R. zostali wyposażeni w tak wiele różnorodnych narzędzi, nietrudno się domyślić, że czekają na nich naprawdę trudne wyzwania. Oprócz wielu pomniejszych wrogów, którzy będą uprzykrzali im życie, gra prowadzi prosto do starcia z potężnym arcywrogiem.

Podczas gdy Ty i reszta Twojej drużyny będziecie przemieszczać się po świecie, żeby rozwiązywać rozmaite problemy, Wasz arcywróg będzie robił to samo, aby je wywoływać. I chociaż teoretycznie możecie go atakować przy każdym spotkaniu, nie będziecie w stanie zwyciężyć inaczej niż w ostatecznym starciu. Warto zatem przekierować uwagę na spowalnianie go i powstrzymywanie przed osiąganiem celów.  

Każdy arcywróg ma inne sposoby na utrudnianie życia bohaterom. Loki Laufeyson jako Bóg podstępu może pozbawiać bohaterów ich wzmocnienia oraz wykorzystywać Śmiercionośne iluzje, by przywoływać Iluzorycznych przeciwników. Każdy z arcywrogów ma swoich charakterystycznych poddanych (w przypadku Lokiego są to wspomniani Iluzoryczni przeciwnicy), ale będzie im też towarzyszyć grupa, której skład może się zmieniać w poszczególnych rozgrywkach. Współpraca Lokiego z Lodowym gigantem nasuwa się całkiem naturalnie, ale co by było, gdyby dowodził grupą Żołnierzy Hydry

Oprócz misji pobocznych, które będą się pojawiały w trakcie gry (takich jak Narastający niepokój i Narastający chaos), bohaterowie będą musieli ukończyć zestaw unikalnych misji arcywroga, by doprowadzić do ostatecznego starcia. Każda z nich ma dwa efekty. Jeśli bohaterom uda się z sukcesem zakończyć misję, arcywróg zostanie osłabiony, co ułatwi nieco finałową walkę. W przypadku porażki efekt będzie odwrotny i misja zakończy się wzmocnieniem arcywroga. Gdy wszystkie 3 misje arcywroga zostaną ukończone, rozpoczyna się ostateczne starcie. 

W każdej rozgrywce w Marvel D.A.G.G.E.R. wybieracie 1 z 4 dostępnych arcywrogów. Więcej szczegółów na temat tego, kim są, oraz jak wygląda ostateczne starcie opowiemy już niebawem! 


Krok po kroku

Gwiazdorska obsada w postaci najpopularniejszych superbohaterów, doskonałe tempo, emocjonująca akcja i konieczność współpracy przy opracowywaniu strategii – to właśnie Marvel D.A.G.G.E.R.! 

Jeśli nie boisz się stawić czoła potężnym arcywrogom i chcesz uratować świat, już teraz zamów swój egzemplarz w przedsprzedaży – na przykład tutaj, w naszym sklepie. Premiera w czerwcu 2023 r.