Podróż parowcem SS Atlantica

stała się właśnie

jeszcze bardziej ryzykowna.


„Ilekroć pomyślę o morskich głębinach, przejmuje mnie dreszcz: wyobrażam sobie, że właśnie teraz te nieopisane stwory wiją się i roją w swojej śluzowatej macierzy…” – H.P. Lovecraft

Istoty, które jako pierwsze wtargnęły na pokład SS Atlantiki, stanowiły zaledwie forpocztę. Teraz przebudziły się monstra z głębin – ludzie muszą zmobilizować wszystkie siły, by wygnać je z powrotem w podmorską otchłań. Pasażerowie są już jednak świadomi niebezpieczeństwa i można znaleźć wśród nich sojuszników, którzy pomogą w walce o przetrwanie. Los parowca SS Atlantica wisi na włosku.

Wraz z Fantasy Flight Games mamy przyjemność zapowiedzieć Odmęty Grozy: Otchłań – długo wyczekiwany dodatek do klimatycznej gry planszowej z motywem zdrajcy!

W tym rozszerzeniu na parowiec Atlantica i zmierzających do Bostonu podróżnych czeka jeszcze głębsza bezdeń potworności. Z odmętów Atlantyku wynurzają się nowe, przerażające monstra, gotowe w każdej chwili zaatakować statek, a wzburzone wody oceanu tylko czekają, aby pochłonąć nieostrożnych pasażerów. Nowe zdradzieckie występki mogą uniemożliwić dalszy rejs, a dzięki dwukrotnie większej talii Mitów podróżujący Atlanticą muszą co rusz mierzyć się z nowymi zagrożeniami. Na szczęście ludzie na pokładzie statku mogą liczyć na dodatkowe wsparcie. Osiem grywalnych postaci oraz zupełnie nowe karty sprawiają, że walka o przetrwanie jest zacięta jak nigdy dotąd!


Nowe zagrożenia

Wśród elementów, jakie wprowadza dodatek Otchłań, najwięcej uwagi przykuwają monstra, które dołączają do potworów próbujących dostać się na pokład Atlantiki. 

W tym rozszerzeniu wprowadzono trzy monstra: shoggotha, topielca i macki. Wprawdzie nie mogą one mierzyć się z monarchami, jednak są groźniejsze niż istoty z głębin i trudniej się ich pozbyć. Ludzie mogą je atakować, ale po pokonaniu monstra nie są usuwane z planszy, a jedynie odpierane. Aby przegnać je na dobre, niezbędne są konkretne efekty torów podróży i rytuału.

To jeszcze nie wszystko! Wiele spośród nowych kart Mitów zawiera dodatkowy symbol monstrum, który odpowiada za wystawianie i aktywowanie nowych przeciwników. Ba, niektóre karty, jak chociażby Podmorski złodziej, mogą od razu wprowadzić przeciwnika na konkretne pole z pominięciem toru monstrów i całego procesu przygotowań!


Nowi członkowie załogi

Aby zmierzyć się z nowymi zagrożeniami, obsługa Atlantiki potrzebuje świeżej krwi. Na szczęście w rozszerzeniu Odmęty Grozy: Otchłań znajdziesz też osiem grywalnych postaci!

Wśród nowych twarzy jest detektyw Antar Al-Fakahany – utalentowany śledczy, który zachowuje zimną krew nawet w kryzysowych sytuacjach i skrupulatnie gromadzi dowody, by wykorzystać je w momencie Objawienia. Zawsze ma przy sobie swój charakterystyczny Notes, dzięki któremu może wielokrotnie korzystać z tych samych kart umiejętności. Wykorzystując swoje mocne strony z pewnością prędzej czy później rozwikła wszystkie tajemnice parowca. 

Kolejną nową postacią jest Ida Lawrence, kucharka okrętowa. Jej zdolność Zaprawiona pozwala na dobieranie kart umiejętności, gdy wykonuje dostępne na nich akcje (nie dotyczy kart atutów, o których porozmawiamy za chwilę). Podręczny Nóż do filetowania może posłużyć Idzie do przygotowania smacznego posiłku, ale równie dobrze sprawdzi się jako broń. Nasza kucharka może też zaprosić współpasażerów na Ucztę do kambuza, a tym samym sprawnie uchronić ich przed niebezpieczeństwem… lub wciągnąć prosto w pułapkę, w zależności od tego, po której stronie stoi! 


Nowe karty

Uważni czytelnicy z pewnością już zauważyli, że karta Uczty przypisana do Idy zawiera wzmiankę o „sojusznikach”. O kim mowa? To zupełnie nowy rodzaj kart, które będą wsparciem podczas rozgrywek w Odmęty grozy!

Ilekroć gracz ocali jednego lub więcej pasażerów, na jego obszarze pojawia się sojusznik – specjalny podróżny, którzy może wspomóc ludzi. Przed albo po wykonaniu akcji gracz może użyć sojusznika znajdującego się na jego polu, o ile jest w stanie odrzucić z ręki karty umiejętności, których łączna wartość jest co najmniej równa liczbie znajdującej się na karcie sojusznika. W ten sposób zyskujemy dostęp do wielu cennych efektów: Mechanik może nam pomóc w naprawie statku, Fan teorii spiskowych pozwala zdobyć dodatkowe karty umiejętności, a Hazardzista oferuje szansę na zdobycie przedmiotu (choć jest pewne ryzyko, zawsze możemy stracić którąś z naszych rzeczy). Z pomocy sojuszników mogą korzystać tylko ludzie, obowiązuje też limit użycia jednego sojusznika na turę. Co więcej, po wykorzystaniu zdolności, sojusznicy przemieszczają się po statku. Skierowanie ich w odpowiednią stronę może okazać się ważnym elementem strategii.

To jeszcze nie koniec dobrych wiadomości! Wśród kart wprowadzonych w rozszerzeniu Otchłań znajdziesz też zupełnie nowe karty umiejętności – atuty. Działają one podobnie jak pozostałe karty tego rodzaju, jednak są domyślnie traktowane jako umiejętności wspierające, więc zawsze liczą się na plus podczas testów. Dodatkowo mogą posiadać potężne efekty! Przykładowo Opatrzność pozwala oszczędzać redukowane zasoby, a Objawienie zmienia karty zdrady w umiejętności wspierające. Niestety atutów nie można dobierać, jeśli w opisie zdolności nie zaznaczono wyraźnie, że gracz może dobrać „atut”, warto więc traktować je jak cenny zasób i oszczędnie gospodarować efektami. 

Ostatnią dużą nowością, którą znajdziesz w dodatku, są karty preludium. Ich użycie jest opcjonalne i pozwala zmodyfikować etap przygotowania do gry oraz stan początkowy planszy. Reprezentują one wydarzenia, do których doszło na pokładzie parowca SS Atlantica przed rozpoczęciem gry. Dostępne są trzy rodzaje kart preludium: karty dnia, zmierzchu i nocy. Karty dnia, takie jak Sprzyjające warunki, ułatwiają grę ludziom, karty zmierzchu, jak Cenne lekcje, wpływają na wszystkich, a karty nocy, jak Abordaż, sprzyjają hybrydom. Modyfikowanie rodzajów i liczby wykorzystywanych kart preludium pozwala dostosowywać poziom trudności rozgrywki do potrzeb i upodobań grupy. Koniecznie poeksperymentuj z tą opcją podczas swoich rozgrywek w Odmęty grozy!


Prosto z głębin

Nie możemy doczekać się kolejnego rejsu parowcem SS Atlantica – osiem grywalnych postaci i nowe rodzaje kart sprawiają, że rozgrywki będą jeszcze bardziej ekscytujące! Wypatruj na horyzoncie zbliżającej się przedsprzedaży rozszerzenia Odmęty Grozy: Otchłań. Tylko uważaj, by nie znaleźć się zbyt blisko brzegu – monstra z głębin tylko czekają, by wciągnąć Cię w mroczną toń!