Światem zaczęła rządzić jesień,
Topi go w żółci i czerwieni,
A ja tak pragnę czemu nie wiem,
Uciec pociągiem od jesieni.

- fragment "Wsiąść do pociągu" Maryli Rodowicz.

Seria Wsiąść do Pociągu jest z nami od przeszło 14 lat i wcale nie zapowiada się, jakby miała wysiąść na następnym przystanku. Autor Alan R. Moon w każdym kolejnym tytule z tej serii stara się wprowadzić pewną dozę innowacji. Pozostawia to, w czym zakochało się tysiące graczy na całym świecie - prostą do wytłumaczenia rozgrywkę, przyjemne połączenie planowania długo- i krótkoterminowego, a także szczyptę losowości. To zapewne dzięki temu zabiegowi Wsiąść do Pociągu pozostaje jedną z najpopularniejszych gier w Polsce i na świecie. 


Pierwsza podróż

Pierwsza gra z cyklu Wsiąść do Pociągu pojawiła się na rynku w roku 2004. Stworzony w 2003 roku prototyp niemal od razu podbił serca nie tylko przyjaciół autora, Alana R. Moora, ale też członków Days of Wonder - bardzo rzadko zdarza się, aby decyzja o wydaniu została podjęta po pierwszym pokazie, a w tym przypadku tak właśnie było. W dodatku wydawca nie miał zbyt wielu uwag: w stosunku do pierwszego prototypu wprowadzono jedynie kosmetyczne zmiany. Grze wyszło to na dobre, bo niemal od razu pokochali ją fani i krytycy na całym świecie - już pierwsza wersja z roku 2004 otrzymała prestiżową nagrodę Spiel des Jahres.

Od tej pory Alan R. Moon słynie z zaskakiwania graczy - gdy wydaje się, że wykorzystał już wszystkie pomysły na innowacje do Wsiąść do Pociągu, nagle pojawia się coś zupełnie nowego, zmieniającego spojrzenie na rozgrywkę. Takich ciekawostek jest coraz więcej: przykładem może być wersja Dookoła Świata, w której oprócz budowy tras kolejowych gracze tworzą także te wodne, co całkowicie zmienia spojrzenie na grę i sposób planowania kolejnych ruchów. Bardzo dużo zmian znajdziemy też w wersji skierowanej dla najmłodszych, czyli Wsiąść do Pociągu: Pierwsza podróż, gdzie gra została uproszczona na tyle, by bawić również najmłodszych. Ciekawie zapowiada się także dodatek z mapą Francji, na której przed budowaniem tras będziemy musieli… sami położyć tory.


Dookoła planszowego świata

 

W tej chwili tytuły spod szyldu Wsiąść do Pociągu wydawane są w ramach trzech serii. Pierwszą stanowią wersje podstawowe, czyli takie, które w pudełku posiadają wszystkie elementy niezbędne do rozgrywki. Wśród nich znajdziemy USA i Europę, a także Kraje Północy przeznaczone dla 2-3 graczy oraz rozbudowaną wersję gry, czyli Dookoła Świata. Do tej puli należą również Niemcy, wydane pierwotnie pod szyldem przedsiębiorstwa Märklin.

Drugą grupę produktów stanowi kolekcja map, które pozwalają na odkrywanie zupełnie nowych zakątków świata. Każdy z dodatków zawiera jedną lub dwie mapy i komplet kart tras - karty i figurki wagonów musimy pożyczyć z którejś z wersji podstawowych. Co ważne, każda z map posiada przynajmniej jedną dodatkową zasadę, która zmienia sposób rozgrywki. Do tej pory ukazały się:

  • Azja - dwie mapy: współczesna, na której możemy zagrać w wariancie drużynowym, oraz druga, przedstawiająca legendarną Azję i przenosząca graczy prosto do czasów Jedwabnego Szlaku.
  • Indie/Szwajcaria - kolonialne Indie roku 1911 przeznaczone dla 2-4 graczy oraz Szwajcaria - mapa, na której ważne są nie tylko wewnętrzne trasy, ale też połączenia z państwami ościennymi.
  • Afryka - podróż po Czarnym Lądzie, w której liczą się nie tylko same trasy, ale też rodzaj terenu, na którym budujemy. Dzięki specjalnym kartom możemy podwoić wartość tras na sawannie, w dżungli i w górach.
  • Holandia - mapa pełna podwójnych połączeń, na której pojawia się element ekonomiczny: aby budować trasy, gracze muszą uiścić zapłatę w tzw. kwitach przejazdowych.
  • Wielka Brytania/Pensylwania - rozbudowany dodatek zmieniający charakter samej rozgrywki. Na mapie Wielkiej Brytanii początkowe możliwości graczy są mocno ograniczone, a kolejne zostają odblokowane po wykupieniu odpowiednich technologii. Z kolei na mapie Pensylwanii gracze otrzymują możliwość inwestowania w udziały rozwijających się spółek, które bezpośrednio przekładają się na punkty na koniec gry.

Trzecia seria to dodatki karciane, które pozwolą nam w pełniejszy sposób wyeksploatować znane już mapy podstawowe. Europa 1912 to 55 zupełnie nowych biletów, które możemy na różne sposoby połączyć z już posiadanymi. Do tego otrzymujemy również uniwersalny dodatek “Magazyny i Zajezdnie”, które pasują do każdej mapy z serii. Z kolei USA 1910 to zestaw ujednolicający format kart wersji USA w stosunku do całej serii, a ponadto oferujący 39 nowych biletów, które oferują 3 nowe tryby rozgrywki.


Potwory i spółka

Kreatywność ludzka nie zna granic. Alan R. Moon dowiódł tego tworząc z roku na rok coraz to nowsze dodatki i rozszerzenia serii. Efektem jego poszukiwań były bardzo nieszablonowe rozwiązania. Na początku pojawił się Mystery Train, który wprowadzał specjalne karty biletów, pozwalające na zwiększanie ilości punktów za już wykonane trasy lub przeszukiwanie talii. Na fali sukcesu serii postanowiono wydać również wersję karcianą gry, która jednak nie osiągnęła takiego statusu jak jej planszowy odpowiednik.

Kolejnym ciekawym urozmaiceniem było kościane rozszerzenie Ticket to Ride: The Dice Expansion, które zamieniało znane nam karty wagonów na... 5 kostek. Akurat ten wariant nie został zbyt ciepło przyjęty przez fanów serii, ale nie zraziło to twórcy, który dalej poszukiwał nowych rozwiązań. Na horyzoncie pojawili się przybysze z obcej planety i... dinazaury, czyli Alvin & Dexter, którymi gracze mogli się przemieszczać po mapie, blokując wybrane miasta. Nie można zapomnieć też o Orient Expressie dodającym 7 nowych kart biletów, które mieściły się na oryginalnej trasie Orient Expressu. 

Ponadto z okazji dziesięciolecia gry, wydano specjalną edycję jubileuszową z powiększoną planszą i przepięknymi wagonikami. Warto wspomnieć także o tym, że Wsiąść do Pociągu cieszy się bardzo dużą popularnością jako gra elektroniczna - dostępna jest na platformie Steam, a także na urządzenia mobilne. 


Nowości z serii Wsiąść do Pociągu

Na zakończenie przedstawiamy dowód na to, że seria Wsiąść do Pociągu ma się bardzo dobrze, a pomysłów wciąż jest więcej niż czasu, aby je wszystkie porządnie ograć :)

Wsiąść do Pociągu: Niemcy

Wsiąść do Pociągu: Niemcy to duchowy spadkobierca Ticket to Ride: Marklin, jednej z najlepiej ocenianych przez graczy edycji gry. Rozgrywka koncentruje się na mapie Cesarstwa Niemieckiego i wprowadza nową, ciekawą mechanikę pozyskiwania pasażerów.  

Dodatkowym sposobem na zdobywanie punktów jest obsługa pasażerów. Na początku gry różnokolorowe pionki pasażerów kładzie się na wszystkich miastach występujących w grze. Każdorazowo, gdy uda nam się wybudować trasę, możemy zabrać ze sobą jednego z pasażerów z przyległych do wybudowanej trasy miast. Dodatkowe punkty zdobywać będą Ci, którzy obsłużą największą ich liczbę w poszczególnych kolorach. 

We Wsiąść do Pociągu: Niemcy zostajemy zaskoczeni też podziałem biletów na trasy długie i krótkie. Dwa różne zestawy kart będziemy mogli dobierać w trakcie gry wedle własnego upodobania, kontrolując tym sposobem jeszcze efektywniej naszą strategię gry.

Wsiąść do Pociągu: Francja i Dziki Zachód

Dodatek Wsiąść do Pociągu: Francja to dodatek, który zmieni Twój sposób myślenia. Przez lata tworzyłeś połączenia kolejowe, a teraz… musisz najpierw wybudować tory! Mapa przeznaczona jest dla od 2 do 5 graczy i najważniejszym jej elementem jest planowanie ruchów z dużym wyprzedzeniem oraz blokowanie stawianymi torami tras sprzyjającym przeciwnikom. Dzięki temu każda partia będzie naprawdę wyjątkowa!

Dodatek Wsiąść do Pociągu: Dziki Zachód pozwala na budowanie sieci połączeń wyłącznie ze swojego rodzinnego miasteczka. Swoje wpływy możemy rozszerzać poprzez kontrolowanie miast wzdłuż wybudowanej wcześniej linii kolejowej. Mapa przeznaczona jest dla od 2 do 6 graczy i koncentruje się na rozbudowywaniu tras ze swojego miasta początkowego a także na odnalezieniu i przewiezieniu tajemniczego kosmity... Kto wie – może nawet przy okazji uda się rozwiązać słynną tajemnicę Roswell? 


Film promocyjny całej serii Wsiąść do Pociągu