Kilka słów na temat

poruszania się i przyjmowaniu obrażeń

przez wielkie statki

w Star Wars X-Wing Druga Edycja


 

“Uważaj, jest ich więcej. Spróbują przeciąć nam drogę.”– Han Solo, Gwiezdne Wojny: Nowa Nadzieja

Nad waszymi stołami otwierają się właśnie nowe, ogromne możliwości. Czy liczne bitwy i potyczki w Star Wars X-Wing Druga Edycja przygotowały Cię na dowodzenie potężną machiną wojenną? Wiesz już wprawdzie jak zawiadować eskadrą myśliwców, aby pozostać w szyku i uderzyć z pełną siłą na wroga, ale czy to doświadczenie wystarczy, żeby wykorzystać możliwości wielkich statków? Nowe jednostki imponują nie tylko rozmiarem; wprowadzają też do gry nowe rozwiązania oferując oddziałom unikatowe rozwinięcia jak dowódcy, zespoły, towar i potężne podczepienia.


Zamów dodatki do Star Wars: X-Wing ™ (druga edycja)
już dziś w dobrych sklepach hobbystycznych lub w naszym sklepie online!


Każdy legendarny strateg wie, że znajomość maszyny i wykorzystywanie jej pełnego potencjału jest kluczem do zwycięstwa. Również w przypadku wielkich statków, które w przeciwieństwie do zwrotnych myśliwców, dostojnie wtaczają się na pole bitwy, używając do poruszania się przez przestrzeń kosmiczną specjalnych narzędzi nawigacyjnych. Gigantyczny rozmiar, solidna konstrukcja oraz wyjątkowe możliwości, powodują, że wielkie statki nie są łatwym celem, więc wprowadzają do gry wyjątkową talię obrażeń, która nagradza wrogi ostrzał z określonego kierunku.

X-Wingowi weterani będą mogli używać swoich wielkich statków dzięki zestawowi konwertującemu, który zawiera wszystkie narzędzia niezbędne do wprowadzania tych imponujących maszyn do drugoedycyjnych rozgrywek - unikalny szablon manewrów i specjalną talię obrażeń, ale także dziesięć kart i pięć żetonów statków, pozwalających wystawić wielki statek w jednej z siedmiu dostępnych w grze frakcji, miarkę zasięgu, umożliwiającą miotanie ataków z niespotykaną dotąd siłą, 82 karty ulepszeń zapraszające do personalizowania wyposażenia Twoich wielkich statków, 10 kart szybkiego budowania z przydatnymi kombinacjami statków i ulepszeń oraz wiele więcej.

Nowi gracze mogą uzupełnić swoje kolekcje o Tantive IV już w ostatnim kwartale tego roku, a także Krążownik C-ROC i Imperialny Rider w kolejnych miesiącach. Nie ważne, na który z wielkich statków się zdecydujesz – każdy z nich uświetni Twoją kolekcję, zwłaszcza przy rozgrywaniu scenariuszy zawartych w dodatku Wielkie Bitwy.

Jeśli jesteś ciekaw w jaki sposób wielkie statki poruszają się i dlaczego mają nową talię obrażeń, zapraszamy do dalszej lektury.


Załoga na stanowiskach

Zwykłe myśliwce nie wymagają do obsługi sowich systemów takich tłumów ludzi jak korwety klasy Raider czy koreliańskie CR90 - od nawigatorów począwszy na obsłudze dział skończywszy, liczna załoga zapewnia wielkim statkom pewną przewagę, chociażby zdolność do wykonania dwóch akcji na rundę oraz odnowienie osłon. Żeby jednak wykorzystać pełen potencjał maszyny, załoga musi ściśle współpracować, gdyż jedynie precyzyjne manewry doprowadzą ją odpowiedniej pozycji pozwalającej na otwarcie niszczycielskiego ognia.

Jako, że wielkie statki nie są tak zwrotne jak szybkie myśliwce, wymanewrowanie zwinnych jednostek mija się z celem - dowódca musi przewidywać manewry przeciwników i odpowiadać na nie ogniem. Każda z ogromnych maszyn posiada osobne wartości inicjatywy i walki, wyraźnie oddzielając moment aktywacji i starcia. Załoga musi planować swoje posunięcia, komunikować się i pamiętając o tych wartościach precyzyjnie obierać kurs i przyszłe cele.

Ruchy wielkich statków ograniczają się do manewrów na wprost, skrętu lub zatrzymania, z których wszystkie wykonywane są za pomocą specjalnie zaprojektowanego plastikowego szablonu manewrów. Ogromne maszyny nie zawsze muszą się ruszać, mogą wykonać manewr zatrzymania, aby pozostać w tej samej pozycji, lub skręt o prędkości 0, aby obrócić okręt i skierować najefektywniejszą siłę ognia w kierunku nadlatujących oddziałów wroga.

Aby wykonać skręt o prędkości dwa imperialnym Raiderem, gracz przykłada krawędź haka szablonu manewrów do końca podstawki statku. Potem przestawia statek tak, aby przednia krawędź podstawki stykała się z końcem szablonu przedstawiającym skręt o prędkości dwa.

Takie manewry mogą być sprytnym strategicznym posunięciem, jednak, jak wszystko w galaktycznych bitwach, mają swoje konsekwencje. Jeśli statek uzyska żeton stresu wykonując skręt o prędkości 0 lub wpadając w pole asteroid czy chmurę szczątków, należy wydać aktywną energię, aby usunąć ten żeton. Załogi wielkich statków nie są odporne na stres, więc ekstremalne manewry mogą wyczerpać drogocenną energię, której potrzebują przy rozpatrywaniu różnorakich efektów statku, ulepszeń czy kart obrażeń. Komandorzy powinni zarządzać swoimi zasobami mądrze, upewniając się, że wystarczy im energii, aby ustawić się w odpowiedniej pozycji, zwłaszcza w kluczowych momentach.

Odpowiednia pozycja to dopiero połowa sukcesu, ale na szczęście masz wiele opcji do wyboru z szerokiego wachlarza oręża. Zupełnie jak zwykłe myśliwce, wielkie statki mają przynajmniej jedną broń podstawową pozwalającą na ataki w danej strefie, ale dodatkowo mają podczepienia, które można wyposażyć w przeróżne bronie, przekształcając sposób funkcjonowania jednostki w walce.

Podczepienia pozwalają nie tylko wykorzystać z nowe bronie w nowych strefach, ale również otwierają zupełnie nowe możliwości, gdyż wielkie statki mogą wykonać dowolną ilość ataków przed lub po swoim bazowym ataku. Oszczędzaj energię na takie nowinki jak idealne, aby rozprawić się z każdym myśliwcem, który się zapędził Działa bliskiego zasięgu, potrafiące wykonać do czterech bonusowych ataków, albo, niszczycielskie Baterie turbolaserów, dodające trzy wyniki zwykłych obrażeń, jeśli pierwsza salwa trafi w cel.

X-wing t-65 zadaje krytyczne obrażenia Imperialnemu Raiderowi. Atak skierowany jest w boczną strefę wielkiego statku, więc musi on rozpatrzyć efekt precyzyjnego strzału oprócz podstawowego efektu, odwracając kartę ulepszenia Baterie turbolaserów na wyłączoną stronę.

Pod silnym ostrzałem najwymyślniejszych broni, jakich wrogowie mają pod dostatkiem, utrata wszystkich osłon twojego wielkiego statku i przyjmowanie obrażeń jest kwestią czasu. Jako że te gigantyczne maszyny operują nieco inaczej niż zwykłe myśliwce, używają specjalnie zaprojektowanej talii obrażeń. Zwykłe trafienia nie powodują większych szkód, więc statki przyjmują obrażenia zakryte, ale krytyczne trafienia mają szansę wyłączenia większej ilości systemów – mogą na przykład, nie tylko uszkodzić obwody, ale precyzyjne uderzenie z jednej z bocznych stref statku może odciąć wieżyczkę zainstalowana na jednym z podczepień i ją wyłączyć.

Takie działania to dla wielkich statków wielkie niedogodności, ale zatrudnienie na pokładzie wyspecjalizowanych teamów załogi zapewni wydajne działanie i optymalną kontrolę systemów. Na przykład Zespół kontroli uszkodzeń będzie mógł szybko załagodzić skutki krytycznego uszkodzenia i przywrócić systemy online.

Pomimo gigantycznej siły ognia, wielkie statki nie muszą być przeznaczone wyłącznie do walki, mogą również pełnić rolę centrum dowodzenia twoją eskadrą, koordynując dynamicznie zmieniające się plany działania z pozostałymi statkami. Dowódca operacyjny na pokładzie może przekierować każdy przyjazny statek, w tym swój, aby zajął lepszą pozycję, a Zespół łączności może skoordynować całą grupę myśliwców, upewniając się, że są gotowe do przypuszczenia ataku na wroga.


Przejmij dowództwo

Nowy gatunek statków jest gotów by wzmocnisz szeregi twoich eskadr X-wing miażdżącą silą ognia i odświeżonym podejściem do walki. Rozsiądź się w kapitańskim fotelu i rozpocznij epicką bitwę!