Poszukiwaczki i poszukiwacze przygód, bohaterowie i bohaterki, witajcie w Avelu, świecie pełnym zadziwiających istot i miejsc oraz magii, nadającej życiu rytm. Świecie, który już teraz potrzebuje Waszej pomocy! Stwórzcie własne postacie, nadając im imiona i wybierając ekwipunek, a następnie wspólnie z pozostałymi uczestnikami zabawy przemierzajcie krainę, pokonując potwory i szykując się do ostatecznego starcia z potężnym Monstrum. Skuteczna współpraca pozwoli Wam ocalić Avel i zapisać się na zawsze na kartach jego historii!


Kraina wielu księżyców

Avel to fantastyczny świat, na którego niebie dzień i noc wiszą dziesiątki księżyców. Te magiczne ciała niebieskie – podobno zamieszkane przez bogów – zsyłają swe magiczne dary na mieszkańców. Dzięki nim czarodzieje splatają magię, druidzi pomagają rolnikom zadbać o plony, a dzieci mogą bawić się w napowietrznych strumykach.

Jednak teraz nie ma na to czasu, bowiem do Avelu zbliżył się Kurodar, Czarny Księżyc, a jego złowroga magia przebudziła siły zła. Kraina nigdy nie była bezpiecznym miejscem, ale zazwyczaj potwory czaiły się w ciemnych, niedostępnych miejscach i niezwykle rzadko zapuszczały się w cywilizowane rejony, które chroniła magia. Ośmielone mrocznym wpływem Kurodara i zbliżającym się Monstrum wychynęły ze swych kryjówek, a ich pełen nienawiści wzrok skupiony jest na zamku. To tam spoczywa tajemniczy KIejnot Uzdrawiania. Jeśli zostanie zniszczony, zło zawładnie Avelem.


Bohater szyty na miarę

Rozgrywkę w Kroniki zamku Avel zaczynamy od stworzenia własnego bohatera. To ważny element gry i doskonała zabawa, pobudzająca naszą kreatywność! Uniwersalną ilustrację bohatera możesz pokolorować i ozdobić według własnego uznania. Nie zapomnij o stworzeniu jej unikalnego herbu i wybraniu najbardziej bohaterskiego z bohaterskich imion! A jeśli pojawi się problem z tym ostatnim, nie przejmuj się – do gry dołączona jest specjalna mapa gwiazdozbiorów, która pomoże Ci wybrać najlepsze miano dla Twojego bohatera.

Gotową kartę bohatera umieszczamy w specjalnej planszetce, która nie tylko pozwala nam śledzić, w jakim stanie jest nasza postać (służą do tego żetony wytrzymałości umieszczane po lewej stronie), ale też obrazuje, ile miejsca mamy w naszym ekwipunku. Każdy bohater rozpoczyna przygodę z jednym wylosowanym przedmiotem, który może umieścić w plecaku lub od razu wyposażyć w niego swoją postać. Broń należy umieścić w prawej ręce, tarczę w lewej ręce, hełm na głowie. Pozostałe przedmioty lądują w plecaku, jednak i on ma swoje ograniczenia! Prędzej czy później będziemy musieli zdecydować, które rzeczy będą przydatne w dalszej drodze, a których się pozbędziemy.


Znajdź własną ścieżkę

No dobrze, ale wspomnieliśmy o jednym żetonie ekwipunku na start. Skąd wziąć kolejne, w dodatku w takiej liczbie, że przestaną mieścić się w plecaku? W tym miejscu możemy przejść do tego, co jest sercem całej rozgrywki: odkrywania kolejnych zakamarków krainy, walki z potworami i zdobywania cennych łupów, by jak najlepiej przygotować się do ostatecznego starcia z Monstrum. Avel jest grą kooperacyjną, co oznacza, że wszyscy uczestnicy współpracują jako drużyna, a sukcesy jednego z Was są sukcesem całej grupy, jednak po planszy każdy przemieszcza się sam, a indywidualne decyzje mają wpływ na powodzenie całej misji! 

W swojej turze możesz zdecydować się na ruch, walkę z potworem, skorzystanie z akcji miejsca, w którym się znajdujesz albo odpoczynek (do wykonania masz dwie akcje). Avel to tajemnicza kraina i nigdy nie wiesz, co czeka na Ciebie na sąsiednim polu, póki któryś z graczy nie wejdzie tam po raz pierwszy. Podczas wędrówki warto być uważnym, bo na niektórych obszarach znajdują się legendarne ścieżki Księżyca – teleporty, które znacznie usprawniają poruszanie.


Duże i małe potworności

W czasie eksploracji Avelu nie raz i nie dwa trafisz na potwora. Prawdę mówiąc, wszyscy na to czekamy! Jeśli wejdziesz na kafel, na którym czyha potwór, możesz (ale nie musisz) z nim walczyć. Zanim zdecydujesz się na atak, popatrz na żeton potwora, na swoje punkty wytrzymałości i oceń siły. Gdy zdecydujesz się na walkę, weź kości w liczbie i kolorach wskazanych na żetonie potwora, a także kości bohatera. Niezależnie od ekwipunku, który dzierżysz, siła i spryt zapewniają Ci 2 zielone kości. Niektóre żetony ekwipunku pozwalają rzucać dodatkowymi kośćmi, a inne je przerzucać, co może okazać się niezwykle przydatne!

Walka składa się z maksymalnie trzech starć podczas których obie strony starają się zadać sobie obrażenia. Jeśli w tym czasie uda Ci się pokonać potwora, otrzymujesz nagrodę, która jest wskazana na jego żetonie: monety, nowy ekwipunek lub możliwość ulepszenia tego, który już posiadasz. Dobieranie ekwipunku to dodatkowe wyzwanie, masz bowiem okazję zapolować na ten przedmiot, którego potrzebujesz! Aby wylosować ekwipunek, włóż dłoń do worka i… szukaj, wyczuwając palcami kształty. Na wyciągnięcie żetonu masz tylko 5 sekund, więc musisz działać szybko. W ten sposób zdobędziesz dodatkowe umiejętności, które przydadzą się w kolejnych walkach. 

A jeśli potwora nie uda się pokonać? Nic nie szkodzi, wysiłek nie pójdzie na marne, bo osłabione stworzenie będzie znacznie łatwiejszym celem przy kolejnym ataku dla Ciebie lub pozostałych uczestników zabaw!


Ostatnie starcie

Rozgrywka w Avel składa się z rund, które oznaczane są na torze Księżyca żetonem astrolabium. W zależności od liczby graczy ich liczba będzie różna. Gdy żeton astrolabium dotrze na ostatnie pole toru Księżyca, odłamek Czarnego Księżyca uderza w Avel, a z krateru wyłania się ogromny potwór – Monstrum – i rusza na zamek. Zachęcone takim wsparciem małe i duże potwory także atakują mury. W tym momencie kończy się czas na swobodną eksplorację, a rozpoczyna walka na śmierć i życie!

Po pojawieniu się Monstrum gra toczy się podobnie pod względem mechanicznym: każdy z uczestników rozgrywa kolejno swoją turę i ma dwie akcje do wyboru. Jednak na końcu każdej z rund pozostałe na planszy potwory będą się przesuwały o jedno pole w stronę zamku. Właśnie dlatego ważne jest odpowiednie przygotowanie bohaterów, umiejętne zastawianie pułapek na planszy oraz pokonywanie potworów na bieżąco podczas całej zabawy. Jeśli choć jedno ze straszydeł wedrze się do zamku, wszystko stracone – w każdym razie dopóki nie rozpoczniecie kolejnej rozgrywki. Jeśli zaś uda Wam się pozbyć wszystkich atakujących, zwyciężycie i zostaniecie wybawcami Avelu!