Zasady łączenia jednostek

w pojedynkowej grze figurkowej

Star Wars: Shatterpoint!


Zanim na dobre zagłębimy się w konkretnych mechanizmach gry, poświęćmy chwilę na nakreślenie ogólnej koncepcji tego, czym jest Star Wars: Shatterpoint. Gra została pomyślana i zaprojektowana jako szybka i dynamiczna zabawa, która pozwoli uczestnikom zasmakować walki o wysokie stawki i odtworzyć konfrontacje między kultowymi bohaterami oraz złoczyńcami znanymi ze świata Gwiezdnych Wojen. Zarówno sama walka, jak i postacie bezpośrednio nawiązują do tych starć.

Jednocześnie zależało nam na tym, żeby gra miała swój własny styl – aby to osiągnąć, inspirowaliśmy się mocno pełnymi akcji serialami animowanymi, które oglądaliśmy w dzieciństwie. Bitwa stanowi zazwyczaj punkt kulminacyjny takich opowieści, a nam zależało, by gracze przeżywali jak najwięcej emocji, zanurzając się w akcji rozgrywającej się na stole. Właśnie dlatego rywalizacja w Star Wars: Shatterpoint jest tak szybka i zaciekła, a obie strony nieustannie balansują na granicy zwycięstwa i porażki. Co więcej, podobnie jak w dobrej animacji, pojęcia te są wyraźnie zaznaczone, a mimo to wszyscy wiemy, że zarówno bohaterowie, jak i złoczyńcy powrócą w pełni sił i dzielnie staną do walki w kolejnym odcinku (lub, w naszym przypadku, w kolejnej partii).

To doskonały punkt wyjścia dla naszej serii artykułów. W kolejnych tygodniach przyjrzymy się bliżej mechanizmom gry, ale tak naprawdę każdy aspekt Star Wars: Shatterpoint (od wybranego stylu graficznego aż modele figurek i ich pozy) został zaprojektowany tak, by budować całkowicie unikalne doświadczenie w świecie Gwiezdnych Wojen. 

Przyjrzyj się figurkom i wyjątkowym projektom graficznym. Jak ich styl przekłada się na grę?


Dziś skupimy się na pierwszym i prawdopodobnie najważniejszym aspekcie gry: wyborze postaci, które chcemy włączyć do naszej drużyny. 

Podczas rozgrywek w Star Wars: Shatterpoint każdy z graczy tworzy własną grupę uderzeniową do walki z przeciwnikiem. Składa się ona z dwóch oddziałów. Z tą wiedzą przejdźmy dalej i przyjrzyjmy się, na czym polega sedno przygotowania do gry, czyli tworzenie oddziałów. 

Zasady tworzenia oddziałów są dość proste i pozwalają graczom wykorzystywać gotowe tematyczne zestawy lub kreować własne w oparciu o wyobraźnię, sympatie i preferencje. Każdy oddział podlega tym samym zasadom: składa się z jednostki głównej, jednostki dodatkowej i jednostki wspierającej. Pojedyncza jednostka ma własną kartę, ale może składać się z kilku postaci reprezentowanych przez osobne figurki. Zdolności i efekty w grze mogą wpływać zarówno na jednostki (wszystkie postacie podporządkowane danej karcie), jak i na konkretne postacie (wtedy odnoszą się do danej figurki na planszy).

W grze występują 3 rodzaje jednostek: główne, dodatkowe i wspierające. Jednostki główne, jak sama nazwa wskazuje, są najważniejszymi postaciami, wokół których koncentruje się cała drużyna. W zestawie podstawowym są to Ahsoka Tano, była Jedi; generał Anakin Skywalker; Asajj Ventress, Sith-zabójczyni oraz Lord Maul. Tworzenie oddziału zaczynamy od wybrania jednostki głównej. Ma ona wpływ na dwa ważne elementy gry. Po pierwsze, na odwrocie jej karty znajduje się wartość punktowa oddziału, która określa maksymalną sumę kosztu punktowego dwóch pozostałych jednostek, które wybierzemy. Im silniejsza jest nasza jednostka główna, tym mniej punktów oddziału będziemy mogli wydać na jednostkę dodatkową i wspierającą. 

Przykładowo dostępna w zestawie podstawowym Ahsoka Tano, była Jedi ma wartość 8 punktów oddziału. Oznacza to, że gracz może wybrać jednostkę dodatkową i wspierającą, których wspólny koszt punktowy nie przekracza 8. Bo-Katan Kryze to jednostka dodatkowa, a jego koszt wynosi 4. Po włączeniu go do oddziału, graczowi zostają jeszcze 4 punkty do wykorzystania na jednostkę wspierającą. Tak się szczęśliwie składa, że Mandalorianie z klanu Kryze są właśnie taką jednostką, a ich koszt wynosi dokładnie 4. W ten sposób drużyna spełnia wszystkie wymagania: składa się z jednostki głównej, dodatkowej i wspierającej, a wspólny koszt punktowy dwóch ostatnich nie przekracza 8 punktów określonych przez Ahsokę. 

Drugim elementem, związanym z jednostkami głównymi, jest era, z której pochodzą. Star Wars: Shatterpoint oferuje dużą swobodę w tworzeniu oddziałów i łączeniu postaci, jednak muszą one być dopasowane pod względem ery. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby oddział generała Anakina Skywalkera zawierał też Gara Saxona i droidy bojowe B2, ale już połączenie go z księżniczką Leią i szturmowcami nie jest możliwe, ponieważ pochodzą z ery Galaktycznej Wojny Domowej, podczas gdy Anakin reprezentuje Wojny klonów. 

Wróćmy do wcześniejszego przykładu. Ahsoka Tano, była Jedi pochodzi z ery Wojen klonów (znajdziesz tę informację na odwrocie jej karty). W związku z tym jej oddział może zawierać tylko jednostki, które należą do tej samej ery. Zarówno Bo-Katan Kryze, jak i Mandalorianie z klanu Kryze mają na swoich kartach ten sam symbol, dzięki czemu mogą zostać włączeni do oddziału. 

Właśnie dlatego wybór jednostki głównej jest tak istotny. Zawęża nam ona pole wyboru nie tylko w kontekście puli dostępnych punktów oddziału, ale też ery, z której pochodzą jednostki dodatkowe i wspierające.

W tym miejscu warto wspomnieć, że zasady dotyczące ery działają tylko w ramach pojedynczego oddziału. Oznacza to, że w jednej grupie uderzeniowej możemy mieć oddziały należące do różnych er. Jeśli więc marzysz o tym, by zobaczyć, jak generał Obi-Wan Kenobi i jego legion 212 walczą ramię w ramię z Darthem Vaderem i resztą imperialnego towarzystwa, nic nie stoi na przeszkodzie!

Jedynym ograniczeniem, o którym należy pamiętać przy konstruowaniu grup uderzeniowych jest to, że nie można wykorzystać dwóch wersji tej samej jednostki więcej niż raz. Oznacza to, że nie możesz mieć w tej samej grupie uderzeniowej Ahsoki Tano, byłej Jedi i padawanki Ahsoki Tano, ponieważ to dwie wersje tej samej jednostki o unikalnej nazwie „Ahsoka Tano”.

Ta zasada nie ogranicza się wyłącznie do nazwanych postaci z uniwersum Gwiezdnych Wojen. Zakaz duplikowania jednostek oznacza też, że nie możesz wykorzystać kilku kopii anonimowych grup żołnierzy. W ramach jednej grupy uderzeniowej możesz mieć tylko jedną jednostkę żołnierzy-klonów z legionu 501 albo droidów bojowych B1. W ten sposób nawet potencjalnie bezimienni bohaterowie trzeciego planu stają się wyjątkowi w swoich oddziałach, a gracz będzie miał do wykorzystania zróżnicowaną pulę postaci i ich zdolności o unikatowej synergii.

A skoro o synergii mowa…

Jest jeszcze jeden element, na który chcielibyśmy zwrócić uwagę – nie jest on niezbędny przy tworzeniu oddziałów czy grup uderzeniowych, ale może mieć na nie wpływ. W Star Wars: Shatterpoint możesz swobodnie mieszać i łączyć bohaterów oraz złoczyńców, tworząc unikalne kombinacje postaci, jednak budowanie oddziałów i grup uderzeniowych według określonych motywów może Ci przynieść dodatkowe korzyści. 

Oprócz oznaczenia rodzaju, każda z jednostek w grze ma też indywidualne cechy, zebrane w zestawie słów kluczowych. Obejmują one takie informacje jak to, czy jednostka jest użytkownikiem Mocy oraz przynależność do szeroko pojętych grup (m.in. Jedi, żołnierze-klony czy Sojusz Separatystów).

Mimo że cechy same w sobie nie mają żadnego wpływu na grę, wskazują, czy na jednostkę mogą wpływać sojusznicze, a czasem także wrogie zdolności. Zdecydowana większość zdolności jednostek zawiera taki warunek, co znacząco zawęża pole działania. Zatem, choć teoretycznie możesz stworzyć oddział z kapitanem Rexem i droidami bojowymi B1, warto zwrócić uwagę, że jego zdolności odnoszące się do żołnierzy-klonów i przedstawicieli Republiki Galaktycznej nie będą miały na nie wpływu.

Jeśli zależy Ci na maksymalnym wykorzystaniu zdolności swoich jednostek i ich potencjalnej synergii, warto zwrócić uwagę na cechy wyrażone w słowach kluczowych. Przykładowo gracz, który zdecyduje się na tworzenie grupy uderzeniowej w oparciu o jednostki żołnierzy-klonów, z łatwością znajdzie między nimi odniesienia i będzie mógł je skutecznie wykorzystać w walce. 

Oczywiście nie wszystkie grupy jednostek mają tak wysoki poziom wewnętrznej synergii. Poza tym czasem warto dać się ponieść wyobraźni i stworzyć drużynę marzeń, nawet kosztem pewnego ograniczenia w wykorzystaniu niektórych zdolności. W Star Wars: Shatterpoint każdy gracz będzie musiał znaleźć własny kompromis między chęcią stworzenia unikalnej grupy uderzeniowej a optymalizacją strategii. Cechy jednostek to tylko jedno z narzędzi, które może w tym pomóc.