Gry kooperacyjne to wyjątkowa kategoria wśród planszówek. Tutaj zwycięstwo lub przegrana zależą nie tylko od odpowiedniej taktyki, ale również od sprawnej komunikacji między graczami i dobrego podziału zadań. Wszyscy dbamy o interes grupy i współpracujemy, by osiągnąć zamierzony cel. Działamy według zasady “jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”, bo porażka któregokolwiek z uczestników oznacza dla naszej drużyny przegraną.

Ten typ gier jest ceniony za swoje walory edukacyjne, uczy bowiem wyrażania swoich myśli, argumentowania, jak również słuchania i przyjmowania zdania innych. Obserwując nasze dzieci podczas kooperacyjnej zabawy, możemy stwierdzić, jak odnajdują się w grupie i ewentualnie korygować ich zachowania.

Zakazana Wyspa oraz Zakazana Pustynia to jedne z najpopularniejszych gier kooperacyjnych. Dzięki prostym zasadom są bardzo przystępne i sprawdzą się praktycznie w każdym gronie, a ich dodatkową zaletę stanowi możliwość dostosowania poziomu trudności do potrzeb i umiejętności graczy. Oba tytuły zostały docenione na całym świecie – otrzymały wiele nagród, w tym prestiżowe wyróżnienie Mensa Select.


Przygoda na legendarnej wyspie

Wraz z pozostałymi graczami tworzycie grupę śmiałków, którzy postanowili odnaleźć legendarną Zakazaną Wyspę, a następnie zdobyć ukryte na niej artefakty. Nie będzie łatwo, bo Wyspa sama broni się przed poszukiwaczami – gdy tylko się na niej pojawiacie, zaczyna tonąć. Czy uda Wam się wykonać zadanie i ujść z życiem? A może zostaniecie pochłonięci przez morską toń?

Podczas zabawy będziecie się poruszać po planszy złożonej z kafelków z obszarami – przy każdej partii są one rozkładane losowo, zatem sama wyspa za każdym razem jest inna. Losowo przydzielane są również zdolności postaci, które mają ułatwić Wam wykonanie zadania. Aby zdobyć dany artefakt, musicie zebrać zestaw odpowiadających mu kart, a także znaleźć się na konkretnym polu.

Co ważne, wraz z upływem czasu, wyspa pogrąża się w wodzie – losowe obszary najpierw ulegają zalaniu, a następnie stają się niedostępne dla graczy. To ważne z dwóch powodów. Po pierwsze możemy w ten sposób stracić pola, na których zatrzymujemy się, by zdobyć artefakt. Po drugie – tonące pola mogą odciąć któremuś z graczy drogę ucieczki. Warto zwracać na to uwagę i odpowiednio zarządzać naszymi ruchami, pamiętając, że wygrać możemy jedynie wszyscy razem.

Aby wygrać, musicie:

  • zdobyć wszystkie artefakty, 
  • dostać się do pola Przystań Głupców, 
  • odrzucić kartę lotu helikopterem.

A jeśli zwycięstwo przyszło Wam zbyt łatwo, macie do dyspozycji cztery poziomy trudności.


Przeżyjmy to jeszcze raz

Niezależnie czy macie za sobą wszystkie poziomy trudności w Zakazanej Wyspie, czy też dopiero zaczynacie swoją przygodę z serią, śmiało możecie zabrać się za część drugą – Zakazaną Pustynię. To bardziej rozbudowana starsza siostra Zakazanej Wyspy, która ma podobne założenia, jednak nieco zmienioną, bogatszą mechanikę.

Tym razem jako śmiałkowie trafiacie na pustynny obszar, gdzie będziecie szukali części legendarnej maszyny powietrznej zasilanej światłem słonecznym. Niestety Wasz helikopter się rozbił, a zapasy wody nie są duże, więc odnalezienie maszyny jest Waszą jedyną szansą na przetrwanie.

Tutaj również będziecie poruszali się po planszy złożonej z losowo ułożonych kafli, jednak nie będziecie wiedzieli, co kryją poszczególne pola, dopóki tego nie sprawdzicie. W ten sposób musicie odnaleźć wskazówki dotyczące lokalizacji 4 części maszyny. Zakazana Pustynia również będzie starała się utrudnić Wam zadanie. Czekają na Was burze piaskowe oraz silny wiatr, który może zmieniać położenie kafli z obszarami.

Jeśli uda Wam się zebrać wszystkie elementy maszyny, a następnie dotrzeć do Platformy Startowej, zwyciężacie. Natomiast jeśli wcześniej kogokolwiek z Was przysypie piach, porwie wiatr lub zmęczy pragnienie… cóż, będziecie musieli spróbować jeszcze raz. :)