Witajcie w Zielonym Jarze, królestwie rządzonym przez wspaniałomyślnego Wiekuistego Króla! Dołączcie do grona szacownych mieszczan, którzy będą starali się jak najlepiej wykorzystać własne umiejętności, aby rozwijać podległe im dzielnice. Śledźcie uważnie to, co dzieje się na planszy i starajcie się podejmować trafne decyzje – będą one miały znaczący wpływ na grę! A na tego, kto najbardziej przyczyni się do rozwoju regionu, czeka wyjątkowa nagroda w postaci Wieczna Chwały i wdzięczności całego ludu Zielonego Jaru!

Radość odkrywania

Pierwszy kontakt z instrukcją do gry Charterstone dla wielu graczy może być zaskakujący, Kronika wydaje się bowiem niekompletna. Na samym początku rozgrywki dostępne jest jedynie kilka podstawowych zasad oraz niewielka część elementów. Instrukcja wyraźnie wskazuje, z czego możemy korzystać i surowo zabrania podglądania!

Skąd taka tajemniczość? Otóż Charterstone należy do gier, które rozwijają się z każdą kolejną partią. Na samym początku nasze możliwości są ograniczone: możemy wysyłać naszych robotników do kilku dostępnych budynków, by pozyskiwali dla nas określone profity. Dopiero w miarę upływu czasu (i w wyniku akcji, które wykonujemy!) do gry dołączają nowe zasady, stopniowo rozszerzając wachlarz naszych możliwości. To bardzo duży plus dla osób, którym trudniej jest przyswoić na raz duże ilości reguł: tutaj wszystko odbywa się stopniowo, a nasza strategia ma szansę krystalizować się na przestrzeni kolejnych partii.

Legacy, czyli jak?

Za wielowymiarowość rozgrywek w Charterstone odpowiada system legacy, który szturmem wdarł się do planszówkowego świata i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim na dłużej. Ta innowacyjna mechanika sprawia, że wraz z kolejnymi partiami nasz egzemplarz staje się coraz bardziej wyjątkowy! Podczas zabawy podejmujemy istotne decyzje, które nie tylko odblokowują nowe możliwości, ale też wprowadzają do gry element trwałej zmiany dokonywanej przez samych graczy. W grze typu legacy zdarza nam się pisać po planszy i kartach, używać naklejek oraz zastępować jedne zasady – innymi. Wszystko to sprawia, że nasz egzemplarz gry będzie się różnił od egzemplarza kolegi i będzie stanowił pamiątkę po rozegranych partiach.

Zabawa na jeden raz?

Pierwsza warstwa zabawy z grą Charterstone to kampania złożona z 12 scenariuszy. Przejście każdego z nich zajmuje od 45 do 75 minut, a po zakończeniu jednego, przechodzimy do kolejnego. Zaleca się granie w stałej grupie, aby można było płynnie kontynuować realizowanie przyjętych strategii.

Po zakończeniu pełnej kampanii mamy dwie opcje. Możemy odwrócić naszą mapę na drugą stronę, dokupić specjalny Recharge Pack i rozpocząć zabawę jeszcze raz – kto wie, może tym razem nasze wybory poprowadzą nas w zupełnie inną stronę? Wbrew pozorom ponowne przechodzenie kampanii, nawet w identycznej grupie uczestników, ma sens; decyzje podejmowane na przestrzeni gry mają bowiem rzeczywisty wpływ na rozgrywkę. Przy drugim podejściu możemy odblokować zupełnie inne możliwości, a także przyjąć odmienną strategię i jeszcze lepiej poznać grę.

Niezależnie, czy ukończyliśmy kampanię raz, czy skorzystaliśmy z Recharge Packa, przejście pełnego cyklu otwiera przed nami drogę do nowej zabawy. Po skończeniu rozgrywki w trybie legacy i odblokowaniu wszystkich niezbędnych elementów otrzymujemy w pełni grywalną ekonomiczną planszówkę, po którą możemy sięgać dowolną ilość razy – z tymi samymi znajomymi lub w zupełnie nowym gronie. Charterstone zatem nie zużywa się, a jedynie zapewnia rozrywkę na różnych poziomach!