W tym artykule wraz z Atomic Mass Games przyjrzymy się bliżej zmianom globalnej sceny turniejowej gier Star Wars: Legion, Star Wars: Armada, Star Wars: X-Wing, Star Wars: Shatterpoint oraz Marvel: Crisis Protocol. Przy okazji dowiemy się też, jaki będzie kolejny krok jej rozwoju i w jaki sposób wpłynie on na zwiększenie liczby wydarzeń odbywających się na całym świecie.

W ostatnich latach gracze z całego świata przybywali na AdeptiCon, żeby wziąć udział w ostatnim etapie Mistrzostw Świata. Dla tych, którym udało się zakwalifikować, z pewnością było to ekscytujące doświadczenie. Szybko stało się jednak jasne, że taki format raczej ogranicza niż poszerza możliwości stale rosnącej społeczności graczy, zwłaszcza jeśli chodzi o chęć brania udziału w rozgrywkach na najwyższym poziomie. 

Skuteczne prowadzenie i rozbudowywanie całego systemu mistrzostw wymagało też ogromnej ilości zasobów i pochłaniało znaczną część naszego globalnego budżetu Organized Play. Co więcej, zachowanie integralności poszczególnych turniejów wymagało niezwykle wysokiego poziomu nadzoru z naszej strony. Byliśmy zmuszeni do stawiania organizatorom poszczególnych turniejów wysokich wymagań, a to powodowało, że liczba lokalnych podmiotów, z którymi współpracowaliśmy, była mocno ograniczona. 

W konsekwencji mogliśmy zaobserwować, że gracze z obszarów rozwijających się lub o mniejszej liczbie ludności byli wykluczeni z możliwości korzystania z tego, co ma do zaoferowania system Mistrzostw Świata. Z tego powodu w zeszłym roku dodaliśmy możliwość zakwalifikowania się bezpośrednio do mistrzostw z poziomu lokalnego sklepu. Niestety, choć ta decyzja zwiększyła liczbę graczy, którzy potencjalnie mogli wziąć udział w Mistrzostwach Świata w 2024 roku, nadal nie rozwiązała kwestii zapewnienia uczestnikom wrażeń, na których najbardziej nam zależy. 

Kraje, które miały przywilej organizowania lokalnych eliminacji, zaobserwowały pozytywne zmiany nie tylko w grupach, które brały czynny udział w scenie turniejowej, ale w społeczności graczy w ogóle. Wzrosło zaangażowanie w rozgrywki w lokalnych sklepach i klubach planszówkowych, wzrosło zaangażowanie w aktywności dodatkowe takie jak malowanie, a turnieje wywoływały mnóstwo emocji i budziły ciekawość graczy. Wychodzi na to, że, podobnie jak rośliny nie mogą się rozwijać bez wody, żyznej gleby i odpowiedniego nasłonecznienia, tak społeczność graczy usycha bez dostępu do emocjonujących doświadczeń, które pozwolą jej rozkwitnąć. 

Mając na uwadze te obserwacje, zaczęliśmy analizować kwalifikacji do Mistrzostw Świata i to, w jaki sposób realizuje nasz główny cel, jakim jest rozwijanie i wspieranie konkretnych gier na całym świecie. Odbyliśmy wiele rozmów, zarówno wewnątrz zespołu, jak i z naszymi partnerami z Asmodee, którzy koordynują lokalne społeczności graczy. Doprowadziły nas one do wniosku, że zasoby wydawane na mistrzostwa przyczyniły się do budowania środowiska, które zamiast dostępne, było wykluczające. Koszt uczestnictwa jednego gracza w finałach mistrzostw jest niemal równy temu, jaki wystarczy na zorganizowanie niezależnego wydarzenia dla 32 osób. Oczywiście perspektywa zwycięstwa w mistrzostwach jest bezcenną motywacją, jednak w praktyce oznacza ona odebranie wielu tysiącom graczy możliwości przeżywania tych samych emocji choćby na poziomie lokalnym.

Wnioski nasuwają się same. Aby zapewnić wszystkim regionom i społecznościom odpowiednie wsparcie w kluczowych i najbardziej podstawowych obszarach, musimy wprowadzić istotne zmiany w systemie rozgrywek. W ramach ścisłej współpracy z zespołem Global Organised Play Asmodee opracowaliśmy nową strategię, która pozwoli nam lepiej wykorzystać cenne zasoby i zapewni wszystkim więcej możliwości, zachowując jednocześnie to, co naszym zdaniem było najcenniejsze w systemie Mistrzostw Świata – unikalne doświadczenie związane z udziałem w rozgrywkach na wysokim poziomie. 

Tym samym mamy przyjemność ogłosić nadejście AMG Grand Tournaments.

Grand Tournaments zapewnią uczestnikom najwyższej jakości doświadczenie płynące z rywalizacji. Będą okazją do sprawdzenia swoich umiejętności w walce z innymi graczami z okolicy i nie tylko. Aby sięgnąć po zwycięstwo, trzeba będzie wykazać się wyjątkowymi umiejętnościami i pokonać wielu przeciwników. 

W przeciwieństwie do dotychczasowych mistrzostw każdy Grand Tournament będzie całkowicie odrębnym doświadczeniem. Dzięki temu wydarzeń najwyższego szczebla będzie więcej i, co najważniejsze, będą mogły być dopasowywane do sytuacji w danym regionie, by lepiej odpowiadać na potrzeby lokalnych społeczności. W ten sposób obszary o mniejszej populacji lub ograniczonych zasobach nie będą już wykluczone z dostępu do rozgrywek na najwyższym poziomie. 

Większa liczba wydarzeń, które będziemy mogli zorganizować, wpłynie też pozytywnie na sytuację większych regionów. Kraje, które do tej pory musiały skupić się na jednym dużym evencie w roku, jak Australia czy Wielka Brytania, będą mogły lepiej odpowiadać na potrzeby lokalnych społeczności, organizując turnieje w różnych miejscach. W ten sposób gracze, którzy dotąd byli ograniczeni przez czas, odległość lub kwestie finansowe, będą mogli wziąć w nich udział. 

Choć każdy Grand Tournament ma zapewnić graczom identyczne doświadczenia bez względu na to, gdzie będzie się odbywał, jesteśmy niezwykle podekscytowani możliwościami rozwoju i dopasowania rozgrywki do specyfiki poszczególnych regionów. AMG będzie stale współpracowało z Global Organised Play Asmodee i lokalnymi partnerami, by rozwijać system w oparciu o unikalne potrzeby poszczególnych podmiotów, by zapewnić społeczności i uczestnikom jak najlepsze doświadczenie z rozgrywek. 

Program Grand Tournaments ruszy w czerwcu tego roku. Wszyscy, którzy chcieliby zorganizować turniej w ramach nowego systemu, mogą znaleźć więcej informacji na stronie AMG, o tutaj.