Stworzona przez Grégory’ego Olivera, zilustrowana przez Miguela Coimbre (7 Cudów Świata: Pojedynek, Small World) gra Ocaleni opiera się na mechanice „worker placement”. Jej fabuła toczy się w postapokaliptycznym świecie. Wcielisz się w niej w rolę lidera jednej z czterech grup walczących o przetrwanie w dystopijnej rzeczywistości i chroniących się przed promieniowaniem w podziemnych schronach.

Zbieraj zasoby, powiększaj swój schron, odzyskuj i naprawiaj przydatny sprzęt i, przede wszystkim, nie pozwól umrzeć ocalałym. Mądrze planuj ruchy – Twoi ludzie wypuszczają się na łowy, zdobywają jedzenie, wodę, zapasy i wszystko, co może się przydać. Ale pamiętaj, że na zewnątrz funkcjonują też inne grupy. Nawet upadek ludzkości nie wystarczył, by zjednoczyć wszystkich, którzy pozostali przy życiu. Przez niekończącą się walkę o przetrwanie stają się wobec siebie coraz bardziej wrodzy.

Pora wyjść na zewnątrz. Ponoć ma przyjechać Konwój. Przygotuj swoich najlepszych ludzi. To Wasza ostatnia nadzieja. Jednak nie ma tam miejsca dla wszystkich – Konwój przyjmie tylko najlepszych. Musisz udowodnić, ze jesteś jednym z nich. Musisz przeżyć!

Ocaleni to gra dla od 2 do 4 graczy bazująca na zarządzaniu zasobami, w której gracze będą walczyć ze sobą o przetrwanie w świecie ponownie opanowanym przez naturę. Mechanika „worker placement” sprawi, że poczujesz się tak, jakbyś sam walczył o przetrwanie. Zbierz swoją grupę, stwórz strategię i bądź zawsze o krok przed innymi – albo wykorzystuj ich akcje przeciwko nim. Zasobów jest coraz mniej i jeśli się nie pospieszysz, Twoi ludzie zaczną głodować…

W poszukiwaniu zasobów...

Podczas fazy dnia masz kilka tur, a w każdej z nich możesz aktywować i poruszyć 1 pionek swojej ekipy. Może ona polować i wydobywać zasoby z różnych obszarów. Ale bądź czujny! Zasoby są ograniczone i w trakcie rundy może ich zabraknąć, więc planuj każdy swój ruch rozważnie!

W każdej rundzie musisz przenieść każdą ze swoich ekip do nowego obszaru (zostawanie zbyt długo w jednym miejscu jest bardzo ryzykowne). Wszystkie ekipy zaczynają rundę „nieaktywne” – ich pionki leżą.

Gracze po kolei przesuwają po 1 swoim pionku i zbierają zasoby z danego obszaru. Pionek ekipy, którą „aktywowano”, należy postawić, zaznaczając w ten sposób, że wykonuje ona działania w terenie.

Ruch ekipy ogranicza kilka zasad:

  • Ekipa może przesunąć się o maksymalnie 2 obszary w dowolnym kierunku na planszy, ale jej ruch nie może zakończyć się na obszarze, na którym się zaczął.
  • W danym obszarze może znajdować się tylko 1 Twoja ekipa.
  • Ekipa może przejść przez obszar, na którym znajduje się ekipa tego samego koloru, ale nie może skończyć ruchu na tym polu.
  • Ekipa może zakończyć ruch na polu, na którym znajdują się ekipy innego koloru.

Spójrzmy na przykład pokazany obok. Gracz chce zebrać trochę amunicji z bazy wojskowej (prawy górny róg planszy z ikoną pocisku na białym tle) oraz nabrać wody z tamy (lokacja w górnej części planszy z niebieską ikoną kropli wody).

Aby to zrobić, potrzebuje mikrochipa (jest wymagany do pozyskania wody z tamy), a zdobyć go może w lunaparku (lewy dolny róg planszy, lokacja z ikoną mikrochipa na zielonym tle).

Jeśli natomiast chce wejść do bazy wojskowej po amunicję, będzie musiał najpierw poruszyć znajdującym się w niej pionkiem ekipy „3”, zwalniając miejsce, aby potem wejść tam ekipą „4” albo „5”.

Jeśli chce zdobyć wodę z tamy, ekipa „5” również będzie musiała się przemieścić, zanim ekipa „3” zajmie jej miejsce. Ta jako jedyna może tam dotrzeć z uwagi na dystans (ekipa może poruszyć się maksymalnie o dwie lokacje). Najpierw jednak gracz musi zebrać trochę mikrochipów z lunaparku, przesuwając tam ekipę „4” zaraz po tym, jak zabrał stamtąd ekipę„3”.

Wszystko jasne? Na pewno? Jeśli nie dotarło to do Ciebie to przeczytaj powoli jeszcze raz. Wtedy oczywiście okaże się, że nie uda mu się zdobyć jednego z zasobów, bo nie będzie w stanie wykonać wszystkich opisanych ruchów w odpowiedniej kolejności.

Podsumujmy: jeśli wyśle ekipę „4” do lunaparku, to jedynym pionkiem, który będzie w stanie dotrzeć do bazy wojskowej, będzie ekipa „5”, jednak musi najpierw poruszyć ekipą „3”, co z kolei oznacza, że nie będzie mógł dojść do tamy, bo znajduje się tam ekipa „5”… Będzie musiał więc zdecydować się tylko na jeden zasób w tej rundzie – amunicję albo wodę.

Teraz wszystko jasne? No to wyobraź sobie, że po lokacjach szwendają się także inne grupy i jeśli je spotkasz to może zrobić się dość nieprzyjemnie.

W Ocalonych trzeba brać pod uwagę to, gdzie chcesz dotrzeć, ale również, kiedy tam pójść. Podczas podejmowania decyzji, dokąd iść i w jakiej kolejności to zrobić, warto ustalić najważniejsze potrzeby Twojego schronu. Ponadto, w ciągu dnia, zasoby zbierane przez graczy nie są uzupełniane, więc jeśli będziesz zbyt długo zwlekać, to może ich zabraknąć, gdy już dotrzesz do wybranego obszaru! Kto pierwszy, ten lepszy!

Człowiek człowiekowi wilkiem

Nie jesteś sam, pozostałe grupy szukają tych samych zasobów co Ty i nie cofną się przed niczym, żeby je zdobyć. Jeśli ekipa wejdzie do obszaru, w którym znajduje się obca ekipa o mniejszej sile (niższym numerze), może spróbować ją napaść. Zaatakowana ekipa może się bronić, jeśli jej lider posiada w zasobach znaczniki amunicji, ale jeśli ma pusty magazynek, będzie musiał oddać atakującym coś ze swoich drogocennych znalezisk. 

Jeśli chcesz optymalnie zaplanować ruchy, musisz wziąć pod uwagę następujące aspekty: gdzie możesz się poruszyć, kiedy możesz to zrobić, gdzie mogą poruszyć się Twoi przeciwnicy, ile będzie dostępnych zasobów i czy będziesz musiał odwiedzić wcześniej jakiś inny obszar. Pestka! Udanej zabawy!

Zapewnij swoim ludziom jedzenie i dach nad głową

Gdy wszystkie ekipy na planszy zostały aktywowane, gra wchodzi w fazę nocy. Teraz przekonasz się, na ile owocne były Twoje poszukiwania podczas dnia, bo musisz nakarmić swoich ludzi. Podczas gry możesz przyjmować do schronu coraz więcej ocalonych. Im więcej ludzi znajdzie się pod Twoją opieką, tym więcej punktów otrzymasz na koniec gry. Jeśli jednak nie będziesz w stanie zaspokoić ich podstawowych potrzeb, opuszczą Twój schron i znajdą kogoś innego, kto im pomoże.

Rozbudowuj schron

Gdy poradzisz sobie z głodem, pora wysłać ludzi do pracy! Twój schron jeszcze się jakoś trzyma, ale czasy świetności ma już dawno za sobą. Musisz się nieźle napracować, żeby wszystko w nim działało. Możesz nawet odnowić stare pomieszczenia, z których od dawna nikt nie korzystał, dzięki czemu stworzysz więcej przestrzeni dla swojego plemienia i będziesz móc korzystać z ich funkcji.

Jeśli zostaną Ci jeszcze jakieś zasoby, możesz naprawić sprzęt, który udało Ci się zebrać za dnia.

Po zakończeniu fazy nocy nadchodzi świt i zaczyna się nowa runda. Droga do wybawienia jest długa i wyboista, a czasu jest mało. Po sześciu rundach wydarzenia, które udało Ci się opanować, liczba ocalonych, którzy należą do Twojego plemienia, i stan podziemnego schronu, stanowiącego Twój dom, wpłyną na to, czy to właśnie Twoi ludzie okażą się godni, by dołączyć do legendarnego Konwoju!

Po 3 latach pracy i setkach testów Ocaleni to gra, którą charakteryzują:

  • Duża niepowtarzalność rozgrywki dzięki różnorodności zdarzeń, liderów i pomieszczeń, które dostajesz na początku rozgrywki, przedmiotów, które możesz znaleźć, i zdolności, które możesz odblokować. 
  • Zbalansowana i stanowiąca wyzwanie rozgrywka przy dowolnej z dostępnych liczbie graczy. 
  • Unikalny, innowacyjny i interakcyjny system poruszania. Każdy ruch trzeba zaplanować, biorąc pod uwagę dostępność zasobów i obecność zarówno Twoich pionków, jak i tych należących do pozostałych graczy.
  • Prosty, ale bardzo efektywny system przebiegu rund, dzięki któremu rozgrywka jest bardzo płynna.
  • Tematyka, która idealnie pasuje do mechaniki gry.