Oniria. Kraina starożytnej cywilizacji smoków. Legendy przedstawiają ją jako raj bogaty w smocze arcydzieła i obfitujący w bujną roślinność. Być może kiedyś tak było. Niestety na przestrzeni lat Oniria zmieniła się nie do poznania i teraz znajduje się na skraju kryzysu. Z opowieści dowiadujemy się jednak także, że w przeszłości dzięki ludzkiej interwencji udało się położyć kres wielkiemu zagrożeniu. Dziś Oniria znów potrzebuje bohaterów, którzy ruszą jej na pomoc. Można się do niej dostać wyłącznie przez portal w Księdze Cudów – pradawnym tomiszczu ukrytym w opuszczonej wieży. Otulona grubą warstwą kurzu księga czeka, aż obudzicie ją ze snu.

Księga cudów to rodzinna, oparta na współpracy gra przygodowa, rozgrywająca się na przestrzennej planszy w formie książki pełnej niezwykłości. W jej wnętrzu czekają na Was przygody pełne istotnych decyzji, a wybory, które podejmiecie, prowadzeni narracją na kartach, będą miały ogromne znaczenie dla tego, co spotka Was w kolejnych rozdziałach. Jakie zakończenie wybierzecie dla siebie i Onirii? Dajcie się porwać opowieści i sprawdźcie, co się wydarzy!


Książka inna niż wszystkie

Gdy po raz pierwszy zaglądamy do pudełka Księgi cudów, w oczy (oprócz figurek!) rzucają się dwie rzeczy: wielka książka przypominająca stare wydania baśni oraz sprytnie podzielone, niewielkie zestawy kart. Oba te elementy są niezwykle ważne i stanowią o wyjątkowości tego tytułu.

Sercem gry jest przestrzenna plansza. Gdy otworzymy księgę, rozłoży się ona w potężne drzewo, które nie tylko będzie górowało nad stołem, ale też ugości nas podczas rozgrywki. Wokół niego znajduje się kilka ruchomych elementów, które dzieci mogą odkrywać, dodatkowo angażując się w zabawę… Ale nie wybiegajmy w przyszłość! Jeśli nasi współgracze nie widzieli jeszcze reklam czy zdjęć Księgi cudów, warto wstrzymać się z otwieraniem książki tak długo, aż nie zmusi nas do tego talia historii, ponieważ zanim wkroczymy do Onirii, rozegramy przygodę w zupełnie innym miejscu. 

Drugim elementem są wspomniane wcześniej karty, podzielone na 6 zestawów. Księga cudów jest grą przygodową i narracyjną, co oznacza, że przez kolejne rundy poprowadzi nas tekst na kartach. Jeśli nie chcecie popsuć sobie zabawy, nie otwierajcie ich, nie przeglądajcie i nie czytajcie, póki gra nie wskaże Wam, że nadszedł odpowiedni moment. Duża część zabawy to odkrywanie tajemnic Księgi cudów i naprawdę warto dać się jej zaskoczyć! Im mniej wiecie na początku, tym więcej zabawy czeka Was w kolejnych rozdziałach. Przeczytajcie instrukcję, przygotujcie podstawowe elementy, a gdy będziecie gotowi, po prostu przeczytajcie tekst na pierwszej karcie I rozdziału Waszej opowieści.


Istotne decyzje

Rozgrywka w Księgę cudów opiera się na eksplorowaniu dostępnej przestrzeni, rozwiązywaniu zagadek, zbieraniu surowca zwanego iskrami oraz walce z zębaczami – potworami gnębiącymi Onirię. Szczegółowy cel do wykonania wskaże Wam talia danego rozdziału; jego zrealizowanie jest niezbędne, aby przejść dalej. Jeśli Wam się nie uda, będziecie musieli spróbować ponownie, zmieniając nieco strategię lub licząc, że szczęście nieco bardziej dopisze Waszej drużynie. 

A skoro mowa o drużynie: podczas zabawy każdy z graczy wciela się w jedną z czterech dostępnych postaci. To młodzi, żądni przygód bohaterowie, z których każdy ma indywidualne cechy i umiejętności. Byczek to sportowiec o zdolnościach przywódczych, Silna świetnie walczy wręcz i chętnie przejmuje inicjatywę, Słodka woli trzymać się na dystans, ale potrafi leczyć inne postacie, a Laser jak nikt inny posługuje się pistoletem na farbę. 

Jak to bywa w grach kooperacyjnych, kluczem do zwycięstwa jest optymalne wykorzystanie umiejętności każdego gracza i podzielenie się zadaniami w taki sposób, by razem osiągnąć cel. Dla najmłodszych to doskonała okazja, by zaobserwować, że warto skupiać się na swoich mocnych stronach, a skuteczna współpraca daje naprawdę dobre efekty. Poza tym w grupie jest zwyczajnie raźniej, a dzieciom lub osobom początkującym łatwiej będzie odnaleźć się w zasadach podczas wspólnej zabawy.

Współpraca będzie niezbędna również podczas podejmowania decyzji fabularnych. Talia historii niejednokrotnie postawi Was przed wyborami, a ich konsekwencje wrócą do Was w najmniej oczekiwanych momentach. Oznacza to, że przygoda z Księgą cudów jest do pewnego stopnia nieliniowa, więc warto, abyście przemyśleli swoje wybory i przedyskutowali je, obierając wspólny front.


Krok po kroku

Ogromną zaletą systemu następujących po sobie rozdziałów, a co za tym idzie również samej Księgi cudów, jest stopniowe wprowadzanie dodatkowych zasad. Przez całą grę prowadzi nas talia historii, która jasno tłumaczy, co powinniśmy w danej chwili zrobić. Obowiązuje jedna zasada: podążajcie za tekstem na kartach, a jeśli przeczy on dotychczasowym założeniom, realizujcie kierunek, jaki Wam wskazuje.

W miarę upływu historii będziemy też zdobywali nowe przedmioty, a także umiejętności, które pozwolą wyspecjalizować się naszym postaciom. Na małych i dużych graczy czeka też ogrom aktywizujących elementów, począwszy od kart, pozwalających na czytanie z podziałem na role, poprzez zaskakujące rozkładanki, aż po zagadki i decyzje do podjęcia. To wyjątkowa, stymulująca umysł, a przede wszystkim niezwykle wciągająca przygoda, która z powodzeniem zaangażuje dzieci, a i dorosłym dostarczy mnóstwo frajdy.


To co, dasz się skusić i wybierzesz się z rodziną w podróż do Onirii? Jeśli masz ochotę spróbować swoich sił w wyzwaniach Księgi cudów, nie wahaj się! Gra jest już dostępna w sklepach planszówkowych i na rebel.pl – o, tutaj.