Aktualizacja zasad oraz

sposobu tworzenia eskadry

w Star Wars: X-Wing


Cześć wszystkim! Mamy dla Was (wreszcie) od dawna oczekiwaną aktualizację od Atomic Mass Games dla Star Wars™: X-Wing!

Zacznijmy od opisania w jaki sposób od teraz będziesz budować swoją eskadrę. Nowy limit punktów to 20, zamiast 200. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że spowoduje to problemy z balansem i że niektóre statki będą miały znaczącą przewagę, ale bez obaw, myśleliśmy o tym naprawdę długo i mamy na to rozwiązanie.

Z nowymi zasadami budowania eskadry gracze wybierają frakcję i z tej frakcji wybierają statki w taki sposób, aby suma ich punktów eskadry wynosiła 20. Zmieniliśmy minimalną liczbę statków, jakie gracz musi wybrać, z 2 do 3. Zrobiliśmy to, ponieważ 2 statki nie radziły sobie za dobrze podczas rozgrywek z użyciem scenariuszy, które wprowadziliśmy wraz z aktualizacją. Zostawiliśmy natomiast tę samą maksymalną liczbę statków – czyli 8 – i według naszych testów podczas rozgrywek znajdzie się kilka ciekawych list nastawionych właśnie na liczebność! Większość statków kosztuje od 3 do 5 punktów eskadry, choć oczywiście są i takie o skrajnych wartościach jak TIE/d Defender pilotowany przez naszego ukochanego Dartha Vadera czy małe jednostki, których koszt zamyka się w 2 punktach.

No dobrze, zatem mamy do wydania 20 punktów. Już na starcie wydaje się, że to mało, statki swoje kosztują, więc jak zmieścić w tym limicie jeszcze jakieś ulepszenia? To doskonałe pytanie, mój hipotetyczny czytający! Odpowiem od razu. Dodatkowo, poza punktami eskadry, do każdego statku (a dokładnie pilota) przypisana została wartość wyposażenia. Wartość wyposażenia wskazuje, ile punktów ulepszeń może wykorzystać dana jednostka. Statek, który ma mocniejszą zdolność pilota, ale jest w tym samym zakresie kosztu punktowego co inny statek z gorszą zdolnością pilota, zazwyczaj będzie miał niższą wartość wyposażenia. 

Zauważycie pewnie, że punkty za ulepszenia w większości przypadków zostały bez zmian. Z jednym wyjątkiem: ulepszenia przestały mieć różny koszt w zależności od tego, do jakiego statku zostały przypisane. Postanowiliśmy w ten sposób uprościć budowanie eskadry, więc np. ulepszenie kadłuba będzie od teraz zawsze kosztowało tyle samo punktów wyposażenia. Zaktualizowaliśmy także dostępne gniazda ulepszeń większości statków, niektórzy piloci dostali dodatkowe miejsce na działko czy gniazdo torped, podczas gdy inni mają dostęp do rakiet. Budując eskadrę warto zwrócić uwagę na te detale. 

Dlaczego zatem zdecydowaliśmy się wprowadzić te wszystkie zmiany? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, musimy spojrzeć na całą grę z perspektywy szerszej niż tylko budowanie eskadry. Jednym z powodów dodania scenariuszy było wskazanie graczom, co mają robić podczas rozgrywki. Poprzednio, gdy nie było scenariuszy, początkujacemu dość ciężko było ocenić, jakie działania chce i powinien podjąć. Gracz był zmuszony do samodzielnej oceny zagrożenia, wyboru potencjalnych celów i zdobycia przewagi przez zagonienie przeciwnika w pułapkę, jednocześnie starając się samemu nie wpaść w sidła wroga. To trudne zadanie, gdy zaczyna się przygodę z X-Wingiem. Scenariusze dają graczom jasne wytyczne, co trzeba zrobić, aby zwyciężyć: “muszę zająć te satelity”, “muszę odzyskać skrzynie z zapasami” – to są czytelne cele, które możemy brać pod uwagę podczas budowania eskadry. Nowy system punktów ma podobny cel. Gracze nie muszą już wybierać pomiędzy zestawem ulepszeń, a dodatkowymi statkami – zawsze będą mieli szansę, aby wziąć i statek, i ulepszenia. Ponieważ te dwa komponenty składające się na eskadrę nie mają wspólnej puli punktów, łatwiej jest ocenić wartość nadlatującego bombowca w stosunku do zwinnego asa, czy wytrzymałego szarżującego statku. Podczas rozgrywki w scenariuszu bombowce mogą używać swojego wyposażenia, aby ograniczyć ruchy wroga czy odciąć drogę ucieczki, a gdy dodamy do tego nowe zasady budowania eskadry, gracze nie muszą się już martwić o to, co usunąć z rozpiski, aby zmieścić wszystkie miny i bomby. 

Dodaliśmy też trochę zmian w Pełnej księdze zasad, ale uważamy (my oraz nasi wyjątkowi testerzy), że uproszczenie systemu budowania eskadry to zmiana na lepsze, szczególnie gdy patrzymy na nią przez pryzmat innych modyfikacji w zasadach gry. Scenariusze dają uczestnikom jasny cel, a uproszczony system budowania eskadry eliminuje tysiące niepotrzebnych kombinacji i problemów związanych z wyborem między statkiem a ulepszeniem. 

Za przykład niech posłuży Fenn Rau w Myśliwcu Fang i dwa sposoby na zbudowanie tego statku. Fenn Rau to dość drogi pilot z 7 punktami eskadry i wartością wyposażenia na poziomie 12. Ma on dwa gniazda na talent, jedno na torpedę i jedno na modyfikację. Obie propozycje zaprezentowane poniżej są dopuszczalne turniejowo i obie wymagają od gracza zupełnie innego podejścia do rozgrywki. 

1. Fenn Rau (myśliwiec Fang) - 7 punktów eskadry (12 punktów wyposażenia)

  • Samotny Wilk (talent) - 5 punktów wyposażenia
  • Nieustraszony (talent) - 3 punkty wyposażenia
  • Torpedy jonowe (torpedy) - 4 punkty wyposażenia

2. Fenn Rau (myśliwiec Fang) - 7 punktów eskadry (12 punktów wyposażenia)

  • Zaawansowane torpedy protonowe (torpedy) - 8 punktów wyposażenia
  • Ulepszenie kadłuba (modyfikacja) - 4 punkty wyposażenia

Wszystkie te zmiany są dostępne już teraz i powstały w wyniku wielu zeszłorocznych testów oraz dyskusji. 

Udanych łowów! 


Do pobrania