Wprowadzenie do

Kostkowego Systemu Narracyjnego

gry fabularnej Genesys


Spopielaj hordy ożywionych szkieletów świętym ogniem, odkrywaj nowe światy na pokładzie parowego zeppelina, układaj się z przywódcami obcych albo snuj swoją własną opowieść osadzoną w samodzielnie stworzonym, wyjątkowym świecie. W Genesys, grze fabularnej opartej na Kostkowym Systemie Narracyjnym, czekają cię niezliczone przygody ograniczone jedynie twoją wyobraźnią!

Genesys jest systemem gry zaprojektowanym z myślą o elastyczności i łatwości dostosowywania go pod własne potrzeby, tak aby współgrał z każdym uniwersum, jakie można sobie wyobrazić. Podręcznik podstawowy Genesys nie tylko zawiera przegląd zasad i opis działania rewolucyjnego Kostkowego Systemu Narracyjnego, ale również obejmuje wszystko, czego potrzebują mistrzowie gry i gracze, aby prowadzić przygody w pięciu charakterystycznych realiach. Wszystko, począwszy od wyposażenia, przez przeciwników i zdolności postaci, po opis motywów narracyjnych, znajduje się w podręczniku podstawowym do Genesys. Mając do dyspozycji tak elastyczny i rozbudowany system, możesz zagłębić się w każdy popularny gatunek gry fabularnej, od klasycznych kampanii fantasy po współczesne dreszczowce kryminalne, a nawet odległą przyszłość sci-fi. Genesys nie wiąże się z jednym gatunkiem gry fabularnej, tylko zachęca graczy do tworzenia własnych opowieści dzięki nieskrępowanej swobodzie.


Z perspektywy gracza

Wszystko zaczyna się od stworzenia postaci. Genesys pozwala na tworzenie bohaterów w oparciu o cztery różne archetypy, które można stosować w różnych realiach. Archetyp jest trzonem postaci niezależnie od tego, czy jest ona uzdolnionym robotnikiem, wyniosłym intelektualistą czy przeciętnym człowiekiem. Archetypy można traktować jako różne zawody w świecie współczesnym albo odrębne gatunki na egzotycznej obcej planecie. Następnie postać wybiera profesję, aby określić swoje centrum zainteresowania. Profesja może być natury ogólnej, jak artysta albo handlarz, albo bardziej charakterystyczna dla realiów, jak rycerz albo szalony naukowiec. Na tym jednak nie kończy się opis postaci - zawiera on także umiejętności specjalne czy talenty uruchamiane przez silnik gry.


6 kostek by wszystkim rządzić

Kostkowy System Narracyjny zapewnia każdemu wyzwaniu dramatyczne efekty. W każdym wykonywanym teście gracze używają puli kostek zawierającej ich różne rodzaje i liczbę. 

Kostki zdolności są pochodną wrodzonych cech postaci i jej umiejętności oraz noszą symbole Sukcesu i Korzyści. Są one przeciwstawne do kostek Trudności w puli, które reprezentują trudność wykonywanego zadania. Te kostki noszą symbole Porażki i Zagrożenia.

Uzyskanie w teście większej liczby Sukcesów niż Porażek, oznacza, że wykonywane działanie się powiodło, ale efekt bynajmniej nie jest dwojaki. Symbole Korzyści zapewniają pewnego rodzaju premie, niezależne od tego, czy test się powiódł, zaś symbole Zagrożenia przynoszą negatywne skutki niezależne od powodzenia testu. Kostki Zdolności oraz Trudności mogą zostać wzmocnione do kostek odpowiednio Biegłości i Wyzwania. Takie kostki mają symbole Triumfu i Katastrofy, które niosą istotne, pozytywne bądź negatywne skutki.

Kostki Zdolności są określane przez kombinację wrodzonych cech i nabytych umiejętności postaci. W Genesys cechy i umiejętności mają wartości. Wyższa z tych wartości wskazuje, iloma kostkami Zdolności należy rzucić, natomiast niższa określa to, ile z nich ulega wzmocnieniu do kostek Biegłości.


Przykładowo: Kendra próbuje zejść po skalistym klifie, uciekając przed rozjuszonym niedźwiedziem grizzly. Do testu wykorzystuje swoją umiejętność Atletyka i cechę Krzepa. Kendra ma Atletykę 2 oraz Krzepę 3. Krzepa ma wyższą wartość, więc gracz zaczyna budowanie puli od dodania do niej trzech kostek Zdolności. Atletyka ma niższą wartość, zatem gracz wzmacnia równą jej liczbę kostek (dwie), zamieniając je na kostki Biegłości. Próbując zejść z klifu, Kendra zaczyna od umieszczenia w puli trzech kostek: jednej kostki Zdolności i dwóch kostek Biegłości. MG decyduje, że wyzwanie ma standardową trudność, i dodaje do puli dwie kostki Trudności oraz kostkę Komplikacji z powodu ogromnego napięcia charakteryzującego tę sytuację. Kendra rzuca w sumie sześcioma kostkami: dwiema Biegłości, jedną Zdolności, dwiema Trudności i kostką Komplikacji. Otrzymuje następujący wynik:

Jeden Sukces zostaje anulowany przez Porażkę, co pozostawia Sukces i Zagrożenie. MG stwierdza, że choć Kendrze udało się zejść z klifu (Sukces), oddzieliła się od swojej grupy (Zagrożenie).


Kostki można wzmacniać także przy użyciu Punktów Opowieści. Na początku sesji gracze otrzymują po jednym Punkcie Opowieści dla każdego, zaś MG otrzymuje jeden punkt do swojej własnej puli. Chociaż Punkty Opowieści mają wiele zastosowań, gracze mogą używać tych ze swojej puli aby wzmocnić kostkę Zdolności do kostki Biegłości, natomiast MG może używać swoich, aby wzmocnić kostkę Trudności do kostki Wyzwania. Kiedy gracz wydaje Punkt Opowieści, daje dodatkowy punkt MG, działa to też w drugą stronę. Przy pomocy Punktów Opowieści można zwiększać ryzyko w dramatycznych momentach albo dodawać graczom sił do przezwyciężenia nadzwyczajnych trudności.


Niezliczone przygody

Narracyjnego Systemu Kostkowego można używać w wielu różnych realiach, a Podręcznik Podstawowy Genesys zapewnia punkty wyjścia dla pięciu całkowicie różnych gatunków fabularnych.

Fantasy

Potężna magia, przerażające potwory, heroiczni wojownicy i plugawi złoczyńcy - fantasy zawiera w sobie wszystkie składniki wspaniałej przygody. Nie bez powodu stanowi tło dla tak wielu kampanii. To właśnie z fantasy wyrosła bogata tradycja gier fabularnych.

Podręcznik Podstawowy Genesys zawiera wszystko, czego potrzebujesz, aby prowadzić przygodę w świecie fantasy. Niezależnie od tego, czy jest to kampania magii i miecza, czy też realistyczny świat o niskim poziomie magii, na poszukiwaczy przygód czekają zadania, tajemnice i epickie starcia dobra ze złem.

Podręcznik Podstawowy Genesys oferuje szeroką gamę przedmiotów i przeciwników typowych dla realiów fantasy. Zawiera nawet wyjątkowe zasady startowe dla postaci będących orkami, krasnoludami i elfami.

Steampunk

Chociaż nazwa „steampunk” pochodzi z lat osiemdziesiątych XX wieku, zręby tego nurtu stylistycznego w literaturze, filmie i komiksie powstały znacznie wcześniej. Jak to często bywa w przypadku prób definiowania i kategoryzowania kwestii związanych z szeroko pojętą kulturą, nawet wśród ekspertów nie ma co do tego konsensusu. Można jednak wysunąć mocny argument, że korzenie steampunka sięgają aż do początków gatunku science fiction. Fantastyczne osiągnięcia naukowe i niezwykłe machiny znane z dzieł Juliusza Verne'a, H. G. Wellsa czy Mary Shelley są jednocześnie oparte na zdobyczach technologii XIX wieku, ale znacznie bardziej zaawansowane od pierwowzorów. To właśnie element przełamania realizmu historycznego stanowi istotę steampunka.

Realia steampunkowe to okazja do poznania niezwykłego wyposażenia, które nie pasowałoby do innego świata. Podręcznik Podstawowy Genesys zawiera statystyki broni takich jak pięść sprężynowa, czyli mechaniczne kastety, oraz Obrotomiecz, czyli parowa piła mechaniczna. Arsenał ten uzupełniają śmiali kapitanowie sterowców i szalone twory nauki, co tworzy tradycyjną steampunkową atmosferę.

Dziwna wojna

Opowieści w klimacie weird war osadzone są w realiach alternatywnej historii, w której jedna z wielkich wojen wymknęła się spod kontroli i całkowicie zmieniła dzieje ludzkości. Autorzy czerpią z literatury historycznej i relacji wojennych, łącząc fakty i fikcję z elementami horroru i fantastyki naukowej, aby tworzyć niezwykłe i wciągające fabuły.

Choć Podręcznik Podstawowy oferuje wszystko, czego potrzeba do gry w świecie Dziwnej wojny (eng. wierd war)  najmocniejszą stroną gatunku są wyjątkowi przeciwnicy. Zmieszaj gatunki wprowadzając przerażającego okultystycznego komandosa, albo dodaj akcent dziwacznej nauki dzięki takiemu wrogowi jak naukowiec-okultysta. Obaj są opisani w Podręczniku Podstawowym Genesys wraz z mnóstwem niezwykłych broni i pancerzy.

Współczesność

„Współczesność” to termin obejmujący wiele podgatunków, w tym między innymi: współczesny horror, thriller szpiegowski, kryminał i przygody wojenne. To właśnie w tych realiach osadzone są niezliczone filmy akcji, gry wideo, powieści szpiegowskie oraz opowieści policyjne i detektywistyczne. W realiach współczesnych odchodzimy od elfów, zombie i kosmitów. Odważni ludzie toczą tu bój z nieuczciwymi biurokratami, bezwzględnymi mordercami, tajnymi grupami terrorystów i z mafią.

Największą zaletą takiego uniwersum jest chyba jego wszechstronność. Podręcznik Podstawowy Genesys nie tylko zawiera wyczerpującą listę współczesnych broni pasujących do dowolnego gatunku fikcji, ale również opisuje sposoby zastosowania przydatnych motywów, które pozwolą MG utrzymać odpowiedni wydźwięk prowadzonej przygody.

Science fiction

Science fiction - czyli fantastyka naukowa -  jest to, jak sama nazwa wskazuje, gatunek łączący wierność naukowym koncepcjom z fikcyjnymi historiami. Termin ten jest często używany wymiennie również na określenie dwóch podgatunków: tzw. twardej i miękkiej fantastyki naukowej (hard/soft science-fiction). Podgatunek hard sci-fi kładzie nacisk na realizm naukowy, natomiast soft sci-fi mniej patrzy na wiarygodność naukową i zazwyczaj zawiera dużo więcej elementów fantastycznych.

Podręcznik Podstawowy Genesys zawiera dwa rozdziały poświęcone fantastyce naukowej. Jeden o przeciwnikach, wyposażeniu i motywach odpowiednich dla bardziej naukowego sci-fi, a drugi koncentrujący się na space operach. Podział ten pozwoli Ci mieszać i dobierać pomysły, tak aby stworzyć dla graczy własne podwórko sci-fi do przeżywania przygód. Podobnie jak przypadku fantasy, sekcja science fiction obfituje w unikalne opcje tworzenia postaci. Podręcznik Podstawowy Genesys zawiera statystyki wszystkiego, od klonów po egzotycznych kosmitów, którymi możesz zapełnić swoje fantastycznonaukowe uniwersum.


Prawdziwa kuźnia dodatków

Jeżeli coś dotyczy Genesys, znajdziesz to w Foundry. Nowe spotkania i przygody, porady dotyczące prowadzenia sesji, dodatkowe możliwości dla postaci graczy, nowe bronie i pojazdy, oraz jeszcze więcej. Niektóre produkty związane są z Terrinothem albo Androidem, natomiast innych można używać w prawie każdej innej grze.

W Genesys chodzi o tworzenie własnych światów, więc znajdziesz tu także bajeczny zbiór uniwersów stworzonych przez graczy! Wszystkie one korzystają z mechaniki Genesys, więc możesz łatwo użyć ich w swojej rozgrywce. Jeżeli szukasz czegoś nowego dla swojej grupy, choćby pomysłów na poszerzenie własnego świata, te będą doskonałe.

Foundry jest elementarną częścią DTRPG, podobnie jak ma to miejsce w przypadku np. Dungeon Masters Guild do Dungeons & Dragons. Oznacza to, że poza możliwością kupowania, można też udostępniać i sprzedawać stworzone przez siebie materiały do gry Genesys. Aby Ci to ułatwić, firma Edge udostępnia wszystkim takie materiały jak szablony Genesys, zestawy grafik, w tym dla Terrinothu i Androida, oraz inne zasoby, które możesz wykorzystywać do tworzenia swoich przygód, rozszerzeń czy światów. 

Na tworzeniu własnych materiałów na Foundry skupimy się w oddzielnym artykule poświęconym w całości Foundry.


Witaj, przygodo!

Innowacyjny system potrzebuje nowoczesnych rozwiązań. Dlatego z nieukrywaną radością możemy przedstawić zapowiedź zupełnie nowego produktu w historii linii Genesys - startera! 

Twilight Imperium - Zgliszcza Potęgi to 44-stronnicowa broszura skrojona tak, by ułatwić testowanie i pierwsze kroki w grze fabularnej Genesys. W środku znajdziecie zestaw skróconych zasad, które pozwalają skupić się na przygodzie zawartej w dalszej części książeczki. Dzięki niemu w szybki sposób poznacie podstawowe zasady Kostkowego Systemu Narracyjnego i od razu wskoczycie do gry!

Większą część startera wypełnia jednak wciągająca przygoda w świecie Twilight Imperium, która natychmiast wrzuci Was w środek akcji, jednocześnie przystępnie przedstawiając sposoby na wykorzystania nowo poznanych zasad w praktyce. Nie mogło też obyć się bez przygotowanych kart postaci! W trakcie misji wcielimy się w członków Keleres, którzy rozrywani są wewnętrznie przez czasem sprzeczne motywacje.


Jako członkowie organizacji Keleres jesteście odpowiedzialni za zwalczanie zagrożeń i ochronę galaktyki. Jesteście agentami Rady i działacie w jej imieniu, lecz Was także dotyczą wewnętrzne tarcia i obciążają lojalności wobec własnych frakcji. Gdy Wasza grupa zostaje wysłana z zadaniem zbadania niepokojących doniesień z odkrytego na nowo świata, szybko okazuje się, że jesteście jedynymi, którzy stoją mogą uchronić galaktykę przed zniszczeniem.


Warto zaznaczyć, że wraz z premierą startera opublikujemy także bezpłatne rozszerzenie dla przygody. Poza dwoma dodatkowymi grywalnymi postaciami znajdziecie tam rozwinięcie ostatniego rozdziału scenariusza. 

Premiera Genesys RPG: Twilight Imperium - Zgliszcza Potęgi już w kwietniu 2022 roku!


Przygotuj się na akcję!

Jeżeli planujesz rozegrać swoje pierwsze przygody na Kostkowym Systemie Narracyjnym, to z pewnością ucieszy cię fakt, że wraz z kanałem WRPG przygotowaliśmy dla Ciebie serię materiałów wprowadzających do gry fabularnej Genesys (a także mnóstwo sesji pokazowych w wykonaniu Dobrych Rzutów, Kanału Termosa i Lans Macabre). 

Więcej materiałów w polskiej wersji językowej znajdziesz tutaj.


Jeden podręcznik, niezliczone przygody

Wznieś się w przestworza jako pirat w steampunkowej przygodzie, weź udział w nowoczesnej walce wojskowej albo odkrywaj nieznaną galaktykę. W następnym artykule przyjrzymy się bliżej tworzeniu własnej postaci i udostępnimy tym samym polską wersję karty postaci w wygodnym formacie .pdf. 

Rozpoczyna się Twoja przygoda z Genesys. Cieszymy się, że możemy Ci w niej towarzyszyć.