Zobacz, jak tworzyć postacie

w Kostkowym Systemie Narracyjnym

gry fabularnej Genesys


Gra fabularna Genesys posiada jeden z najbardziej wszechstronnych i łatwych do adaptacji systemów wszech czasów, dzięki któremu wcielisz się w postać z dowolnego świata, jaki jesteś w stanie sobie wyobrazić. Realistyczne pole walki? Odległa fantastyczna opowieść? Nie ma problemu!. Genesys nie przewiduje ograniczeń. Ale jak w złożonej grze zabrać się za stworzenie postaci wyjątkowej dla swojego uniwersum i z którą łatwo się utożsamić? Sam Gregor-Stewar - autor systemu Genesys - przeprowadzi nas krok po kroku przez proces tworzenia postaci i pozwali rzucić okiem na jeden z najbardziej rozbudowanych obszarów mechaniki w Genesys.


Pierwsze kroki

Sam: Tworzenie postaci w Genesys jest łatwe i przejrzyste, składa się z siedmiu prostych kroków. Przyjrzyjmy się każdemu z nich.

Krok 1: określenie pochodzenia swojej postaci

Kiedy masz już w głowie pierwszy szkic, kolejnym krokiem jest opracowanie pochodzenia swojej postaci – wszak żeby zdecydować, kim jest, musisz wiedzieć, skąd się wzięła!

Pochodzenie postaci będzie zależne od uniwersum, w jakim toczy się gra. Dlatego u nas ten proces jest bardzo luźny – po prostu zadajemy Ci kilka pytań. Nie musisz odpowiadać na każde z nich (a nawet na żadne), ale znacząco pomogą przy pracy nad historią Twojej postaci.

Krok 2: wybór archetypu postaci lub gatunku

Teraz decydujesz, czy twoja postać to rezolutny człowiek, podstępny elf czy wściekły koci potwór z Gromady Gwiazd Sigma. Wybór ten jest ważny z dwóch powodów. W dużym stopniu determinuje osobowość i historię postaci oraz stanowi punkt wyjścia dla cech i innych statystyk opisujących postać od strony mechaniki.

Nie trzeba dodawać, że to, co masz do wyboru, zależy w dużym stopniu od świata gry. Realia fantasy i space opery często będą oferowały mnóstwo bajkowych obcych gatunków do wyboru, natomiast we współczesności ty i twoi przyjaciele zagracie po prostu ludźmi.

W ramach mechaniki podstawowej stworzyliśmy cztery różne archetypy ludzi, które można wykorzystać podczas tworzenia postaci. Pierwszy z nich to krzepki robotnik. Archetyp ten skupia się na tym, by być silnym i twardym, ale ma mniejszą odporność psychiczną niż inne archetypy. Drugim jest genialny intelektualista, którego spryt dorównuje sile robotnika, ale robi to kosztem wytrzymałości. Czarujący arystokrata jest manipulatorem społecznym, trochę mniej silnym fizycznie, ale poza tym wybitnie zdolnym. Ostatni, czyli zwykły człowiek, to bardzo zbilansowany archetyp, który chyba najłatwiej dostosować do własnych potrzeb.

Różne realia mogą wprowadzać nowe archetypy albo gatunki, mogące uzupełnić tę listę, albo nawet ją zastąpić. Ale zanim przejdziemy dalej, powiemy, że jedną z najciekawszych rzeczy w archetypach i gatunkach jest to, że wiele z nich rozpoczyna grę z jakąś unikalną zdolnością, która później jest ich cechą wyróżniającą. Spójrzmy na dwa przykłady:

Zwykły człowiek jest Gotowy na Wszystko. Raz na sesję może wziąć Punkt Opowieści z puli MG i dołożyć go do puli graczy. Choć wydaje się to raczej słabą zdolnością, Genesys zawiera mnóstwo dobrych zdolności zasilanych Punktami Opowieści. Dzięki tej zdolności postać zawsze ma możliwość użycia ich w krytycznym momencie.

Robotnik ma zdolność Twardziel. Raz na sesję może on wydać Punkt Opowieści zaraz po otrzymaniu urazu krytycznego i zapoznać się z jego efektem, po czym zamiast niego przyjąć najlżejszy efekt urazu krytycznego. Krytyczne urazy zabijają, okaleczają albo ograniczają postać, więc ta zdolność sprawia, że robotnik działa dalej, gdy inni się poddają.

Krok 3: wybór profesji

Profesje określają, czym zajmuje się postać w świecie gry. Mogą być dosłownie zawodami (na przykład postać o profesji Żołnierz, która jest członkiem organizacji wojskowej) albo mogą określać rolę społeczną (na przykład Dusza Towarzystwa, która należy do rodu szlacheckiego).  

Profesje zapewniają postaciom umiejętności związane z profesją. W Genesys postać może kupować poziomy w dowolnej umiejętności. Umiejętności związane z profesją są jednak tańsze w rozwoju, niż inne, niezwiązane z nią. Dzięki temu profesje wpływają na kierunek rozwoju postaci, ale nie ograniczają jej zamkniętym szablonem.

W Genesys mamy dwa rodzaje profesji. Pierwszy to profesje natury ogólnej, oparte na rolach i pasujące do dowolnych realiów. Drugi rodzaj to profesje zależne od uniwersum, które pasują tylko do wybranych realiów. Nie widuje się przecież zbyt często Kapitana Statku Kosmicznego w steampunku, ani Czarodzieja we współczesności albo przyszłości (chyba, że gracie w urban fantasy).

Nasza lista profesji zależnych od uniwersum nie jest wyczerpująca. Chcieliśmy uwzględnić niektóre z najciekawszych możliwości i stworzyć punkt wyjścia dla tworzenia własnych profesji.

Krok 4: wydawanie punktów doświadczenia

Każda postać rozpoczyna grę z pewną liczbą punktów doświadczenia, które może wydatkować właśnie w tym kroku. To właśnie teraz określasz statystyki swojej postaci.

Punkty doświadczenia można wydać na zwiększenie cech postaci, zakup poziomów w umiejętnościach oraz zakup talentów. W dalszej części omawiamy szerzej niektóre talenty i umiejętności w Genesys.

Krok 5: określenie statystyk pochodnych

W tym kroku wypełniamy tabelki. W oparciu o swoje dotychczasowe wybory, obliczasz progi ran i zmęczenia postaci (czyli ile ran i zmęczenia może ona znieść, zanim padnie obezwładniona), jej Obronę (czyli to, jak trudno ją trafić) oraz jej redukcję (liczbę redukowanych obrażeń).

Krok 6: określenie motywacji postaci

Motywacje w dużym stopniu determinują osobowość postaci w Genesys. Nie tylko wyznaczają kierunki w jej odgrywaniu, mają także ogromny wpływ na jej interakcję z innymi osobami. Interakcja z wykorzystaniem czyjegoś aspektu Motywacji może znacznie ułatwić przekonanie go, aby zrobił to, czego oczekujemy. Analogicznie, interakcja godząca w czyjąś Motywację może bardzo utrudnić sprawę!

Istnieją cztery kategorie Motywacji: Pragnienie, Lęk, Zaleta i Wada. Postać ma po jednym aspekcie z każdej kategorii. Postać może bać się zobowiązań i mieć zły nawyk okłamywania ludzi. Może jednocześnie polegać na swojej idealistycznej naturze w dążeniu do odnalezienia tego, czego pragnie, poczucia przynależności do grupy.

Podaliśmy przykłady aspektów Motywacji z każdej kategorii, ale niech cię to nie zniechęci do wymyślania własnych! Ostatecznie chcieliśmy, aby Motywacje wyznaczały kierunek dążeń postaci, oraz to, czego ona unika, zaś jej największe zalety i wady mogą jej pomóc bądź przeszkodzić w osiąganiu tych celów. Jeśli wymyślone przez ciebie Motywacje pasują do wymienionych kategorii, postać powinna sobie poradzić.

Krok 7: wybór wyposażenia, wyglądu i osobowości

Tak oto dochodzimy do ostatniego kroku w etapie tworzenia postaci. Podobnie jak podczas 1. kroku, również ten nie koncentruje się na mechanice, a na narracyjnych i opisowych wyborach. Jedynym wyjątkiem jest zakup początkowego wyposażenia. Postać otrzymuje 500 jednostek walutowych, które może wydać na zakup osobistych przedmiotów. To, jakie rzeczy może kupić, zależy oczywiście od uniwersum gry.

I gotowe. Oto, jak stworzyć postać w Genesys w siedmiu łatwych krokach!


Twórz własną opowieść

Mając już solidną wiedzę na temat tworzenia postaci, jesteś na dobrej drodze do rozpoczęcia przygody w wielu światach Genesys. Już od teraz możesz zapoznać się z tym, jak wygląda spolszczona karta postaci pobierając ją z tego miejsca.

>>> POBIERZ POLSKĄ KARTĘ POSTACI DO GENESYS <<<


Wypróbuj darmowy starter!

Każda okazja jest dobra, aby przypomnieć o darmowym starterze do systemu Genesys pt. Twilight Imperium - Zgliszcza Potęgi.

Twilight Imperium - Zgliszcza Potęgi to 44-stronnicowy dokument skrojony tak, by ułatwić testowanie i pierwsze kroki w grze fabularnej Genesys. W środku znajdziecie zestaw skróconych zasad, które pozwalają skupić się na przygodzie zawartej w dalszej części książki. Dzięki niemu w szybki sposób poznacie podstawowe zasady Kostkowego Systemu Narracyjnego i od razu wskoczycie do gry!

Większą część startera wypełnia jednak wciągająca przygoda w świecie Twilight Imperium, która natychmiast wrzuci Was w środek akcji, jednocześnie przystępnie przedstawiając sposoby na wykorzystania nowo poznanych zasad w praktyce. Nie mogło też obyć się bez przygotowanych kart postaci! W trakcie misji wcielimy się w członków Keleres, którzy rozrywani są wewnętrznie przez czasem sprzeczne motywacje.


Jako członkowie organizacji Keleres jesteście odpowiedzialni za zwalczanie zagrożeń i ochronę galaktyki. Jesteście agentami Rady i działacie w jej imieniu, lecz Was także dotyczą wewnętrzne tarcia i obciążają lojalności wobec własnych frakcji. Gdy Wasza grupa zostaje wysłana z zadaniem zbadania niepokojących doniesień z odkrytego na nowo świata, szybko okazuje się, że jesteście jedynymi, którzy stoją mogą uchronić galaktykę przed zniszczeniem.


Warto zaznaczyć, że dostępne jest także bezpłatne rozszerzenie dla przygody. Poza dwoma dodatkowymi grywalnymi postaciami znajdziecie tam rozwinięcie ostatniego rozdziału scenariusza. 

Genesys RPG: Twilight Imperium - Zgliszcza Potęgi już teraz do pobrania tutaj: