Zarys kart rozwinięć i

kart szybkiego tworzenia

Star Wars: X-Wing!


„Wygląda niepozornie, ale ma swoją moc. Wprowadziłem specjalne usprawnienia.” 
Han Solo, Gwiezdne Wojny: Nowa Nadzieja.

Nowa era galaktycznych bitew nadciąga nad wasze stoły wraz z drugą edycją Star Wars: X-Wing. Ustaw stabilizatory X-wingów T-65 w pozycji bojowej i rusz do ataku w Sojuszu Rebeliantów lub wyślij chmarę ryczących silnikami Imperialnych myśliwców TIE w samo serce bitwy, a jeśli Wojna Domowa to nie Twój biznes, może odnajdziesz się pośród najsławniejszych Szumowin i Nikczemników Galaktyki.


Zamów Star Wars: X-Wing ™ (druga edycja) już dziś
w dobrych sklepach hobbystycznych lub w naszym sklepie online!


Każda frakcja wykorzystuje inne statki i charakterystyczne strategie, dając Ci możliwość kontrolowania kultowych maszyn i najznamienitszych pilotów. Ale kosmiczne bitwy to nie tylko pojedyncze statki i piloci – zwycięstwo zależy od współdziałania całej eskadry, wyposażonej w najlepsze dostępne ulepszenia od torped po astromechy.

Dotychczas przyjrzeliśmy się integralnym aspektom gry: omówiliśmy odświeżone manewry oraz zmiany wprowadzone w fazie akcji i zerknęliśmy na walkę, ale to właśnie wybór statków z odpowiednio dopasowanymi rozwinięciami sprawia, że każda rozgrywka wygląda inaczej.

Każdy X-Wingowy weteran znajdzie wiele usprawnień poszerzających możliwości swoich ulubionych jednostek, w 3 zestawach konwertujących, które ukażą się równo z premierą Star Wars X-Wing (druga edycja) oraz sześcioma dodatkami pierwszej fali, zawierającymi wiele kart rozwinięć, przydatnych dla początkujących dowódców do ulepszenia statków. Zanim jednak zaczniesz trwonić kredyty na niepotrzebne bajery, warto wiedzieć jak budować eskadry i przyjrzeć się bliżej kartom rozwinięć i kartom szybkiego tworzenia.

wyposażanie statków

Drugoedycyjne jednostki różnią się między sobą, nie tylko podstawowymi parametrami – siłą ataku, sterownością, wytrzymałością kadłuba i osłon, ale również innym dla każdego statku zestawem ulepszeń, które można w nim zainstalować. Karty rozwinięć pozwalają rozbudować statek na różne sposoby, dodając mu specjalne zdolności lub dodatkowe ataki.

 

Od rozwinięć Mocy do modyfikacji systemów operacyjnych statków - Star Wars: X-Wing oferuje
wiele różnych typów ulepszeń, które pozwolą Ci stworzyć wyjątkową eskadrę.

Symbol widoczny po lewej stronie karty, wskazuje, którym z wielu typów rozwinięć jest dane ulepszenie. Zdarzają się piloci na tyle utalentowani, że oprócz sowich specjalnych zdolności, mogą opanować umiejętności dostępne jedynie dla Elity, jak na przykład Wymanewrowanie, a ci wrażliwi na Moc, dysponują przy tym dodatkowymi rozwinięciami, które pozwalają wykorzystywać ładunki Mocy. Taki pilot może przykładowo wydając jeden ładunek Mocy, wykazać się Nadnaturalnym refleksem aby w najodpowiedniejszym momencie wykonać akcję.

Jednak większość kart rozwinięć to pomocnicze wyposażenie czy ulepszenia statków. Jeśli czujesz, że Twoje silniki potrzebują dodatkowego kopa, możesz zmodyfikować jednostkę Dopalaczami, a jeśli wolisz mieć lepsze opcje ataku, załaduj na pokład Rakiety kasetowe, a nuż, uda się wykonać nimi dwa ataki pod rząd.

 

Na karcie rozwinięcia Samotny Wilk, przy symbolu ładunków jest strzałka,
co znaczy, że pod koniec każdej rundy można odnowić jeden z nich!

Używanie wielu kart rozwinięć, jest ograniczone liczbą aktywnych żetonów, ale na niektórych z nich, obok symbolu ładunków znajduje się strzałka, która oznacza, że pod koniec rundy można odnowić jeden ze zużytych żetonów. Pozwala to korzystać z rozwinięć takich jak Samotny Wilk przez całą grę. Niemniej jednak, zużywanie ładunków powinno być zawsze strategicznie uzasadnione, aby nie zabrakło ich w najbardziej nieodpowiednim momencie.

tworzenie szwadronu

Od samego początku X-Wing (druga edycja) oferuje wiele opcji budowania unikatowych rozpisek. Wybierasz nie tylko jednostki, pilotów i rozwinięcia, ale również jeden z dwóch sposobów składania eskadry. Możesz użyć aplikacji X-Wing Squad Builder, która pokaże jakie rozwinięcia są dostępne dla danego statku i ile możesz ich zainstalować, a także ile punktów eskadry masz jeszcze do wykorzystania. Wybierz frakcję i zacznij budować swoje rozpiski!

 

Jeśli jednak wolisz od razu rzucić się do walki, nie zamartwiając się o punkty eskadry, możesz użyć Kart Szybkiego Tworzenia, zawartych w zestawie podstawowym i każdym z dodatków. Dają one możliwość błyskawicznego złożenia eskadry gotowej do bitwy. Każda karta wskazuje określonych pilotów z konkretnymi rozwinięciami, oraz poziom zagrożenia, reprezentujący szacunkową siłę danego statku. W zwykłej rozgrywce, gracze muszą wybrać karty o łącznej wartości ośmiu poziomów zagrożenia, ale Karty Szybkiego Tworzenia umożliwiają także emocjonującą grę w trybie eskalacji, w którym zniszczone statki są zastępowane jednostkami o wyższym poziomie.

 

Jeśli używasz tej Kart Szybkiego Tworzenia do budowania eskadry,
As Eskadry Czarnych w takiej konfiguracji ma wartość dwóch zagrożeń

Wykorzystując Karty Szybkiego Tworzenia zbudujemy przykładową eskadrę, której podstawą będzie Luke Skywalker, wspierany przez skrzydłowych z Eskadry Czerwonych. Oczywiście, rozpiskę można by urozmaicić włączając do niej chociażby Y-winga - w każdym dodatku do drugiej edycji X-Wing znajdziemy Karty Szybkiego Tworzenia.

 

Łączna wartość poziomów zagrożenia Lukea Skywalkera i Jeka Porkinsa wynosi aż sześć, co wprawdzie stanowi trzy czwarte limitu, ale czasem opłaca się inwestować w zdolnych pilotów. Luke może z łatwością modyfikować wyniki rzutów używając Mocy, a wysoka wartość jego inicjatywy, powoduje, że ma większe szanse zaatakować jako pierwszy w fazie walki. Może też użyć Mocy aby Instynktownie wycelować i wystrzelić swoje Torpedy protonowe bez namierzania. Jeśli zużyje wszystkie żetony mocy, jego zdolność pozwala mu odzyskać jeden z nich, kiedy wróg szykuje odwet. Nawet jeśli zostanie trafiony, może liczyć na swego wiernego astromecha R2-D2, który pomoże mu odzyskać utracone osłony.

Mimo, że Jek Porkins nie jest wrażliwy na Moc, potrafił się utrzymać się w niejednej zaciekłej bitwie. Ma opinię ryzykanta – jego zdolność pozwala mu rzucić kością ataku, aby odrzucić żeton stresu. Może to prowadzić do otrzymania obrażeń, ale z Ulepszonym kadłubem oraz R5-D8 w gnieździe powinien przetrwać w walce dłuższą chwilę. Umiejętność pozbywania się stresu, pozwala mu swobodniej podchodzić do wykonywania czerwonych manewrów, używania Dopalaczy czy Wymanewrowania wrogich statków, i daje więcej szans na skuteczny atak.

Za dwa pozostałe poziomy zagrożenia dodamy do eskadry Weterana Eskadry Czerwonych, który nie ma wprawdzie imponujących zdolności ani wartości inicjatywy, ale ma w zanadrzu kilka trików. W bitwie staje się Drapieżnikiem, wyprowadzającym precyzyjne ataki, a w razie gdyby wpakował się w epicentrum potyczki, Astromech R5 na bieżąco będzie naprawiał uszkodzenia statku.

Włącz się do walki

Prezentowane w X-Wing (druga edycja) Karty Szybkiego Tworzenia pozwalają natychmiast rozpocząć galaktyczną bitwę, dając szanse zapoznać się z nowymi kartami rozszerzeń i pilotami, lub rozegrać starcie w zupełnie nowym trybie eskalacji. Jednak nie prezentują pełni możliwości tworzenia eskadr, jaką zapewnia druga edycja X-Wing. Jeśli chcesz mieć większą kontrolę nad swoimi statkami, aplikacja X-Wing Squad Builder pomoże Ci w stworzeniu rozpiski pasującej idealnie do Twojej strategii. Już niedługo bliżej przyjrzymy się szczegółom budowania eskadr, ale najpierw rzucimy okiem na rozszerzenie Star Wars: X-Wing: X-wing T-65 (druga edycja).